Albert Heijn to go viert zijn 25e verjaardag. De eerste ‘gemakssuper’ werd geopend op station ‘s-Hertogenbosch, toen nog onder de naam ‘Albert Heijn-gemakswinkel’. In 2001 werd de naam veranderd naar het inmiddels alom bekende ‘AH to go’.
Destijds was het niet heel gangbaar om een kop koffie of een croissant op het station te kopen. Kiosken hadden een beperkt aanbod en er was immers restauratie in de trein. Maar toen mensen kortere afstanden gingen reizen en het aanbod op de stations uitbreidde, verdween de ouderwetse koffiekar (nog een poosje vervangen door de railcatering-rugzak) snel uit de trein.
Logistiek bleek AH to go wel een dingetje. Per vierkante meter is de omzet van AH to go aanmerkelijk hoger dan in een gewone supermarkt. Een miljoen klanten per dag zorgen voor een grote omloopsnelheid, terwijl de winkels nauwelijks magazijnruimte hebben.
Vanaf die eerste gemakswinkel ontwikkelde AH to go zich in snel tempo. Albert Heijn rolde het concept breder uit naar andere locaties dan alleen stations, zoals drukke stadscentra, luchthavens en campussen. AH to go werd populair onder studenten, werknemers en toeristen die behoefte hadden aan gemaksproducten zonder uitgebreide winkelervaring.
Andere supermarkten zagen ook brood in het 'gemaksconcept' en volgden met hun eigen gemaksformules.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.