Flash VoedselketenAankooplimiet voor basisproducten bij Colruyt
Klanten van de Belgische supermarktketen Colruyt keken raar op toen ze de briefjes zagen hangen. “Maximaal 10 stuks per klant. Zo blijft er genoeg over voor iedereen.” De coronacrisis was toch al voorbij?
Colruyt ziet zich genoodzaakt een verkoopmaximum op te leggen voor acht producten van het eigen merk, waaronder suiker, bloem en diepvriesfriet. Die producten zijn namelijk zo goedkoop dat ze opkopers en doorverkopers trekken: kleine winkeltjes en nachtwinkeltjes die goedkoper bij Colruyt winkelen dan bij hun eigen leverancier, legt retailexpert Pierre-Alexandre Billiet uit.
Maar er was toch zoiets als voedselinflatie? Volgens Billiet is de prijs van veel basisproducten op de internationale markten weer fors lager. Zo kostte graan in 2022 nog €430 per ton, waar dat nu €250 per ton is.
Wat ook meespeelt is de bikkelharde concurrentie in Belgisch supermarktenland. Colruyt garandeert de laagste prijs, terwijl buitenlandse supermarkten zoals Albert Heijn lagere prijzen hanteren dan in hun thuisland, om marktaandeel te winnen. Daar moet Colruyt dan onder gaan zitten.
“Het lijkt een cynisch, bijna abstract spel van internationale marktnoteringen, meedogenloze concurrentie en grote spelers die tot op de bodem gaan qua prijs”, concludeert het Belgische Nieuwsblad.
Nieuwsblad - Waarom Colruyt aankooplimiet oplegt voor basisproducten: ?Voor meeste klanten zal dit geen problemen veroorzaken?,
18 apr 2023