Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
1
Fotocredits: 'Powdered milk', Louytingbreslerd, Wikimedia

FlashA-ware krijgt de poedertorens

Het gaat niet lekker bij FrieslandCampina. Al jaren kampt het bedrijf met matige marges omdat de coöperatie boeren hoge melkprijzen uit wil kunnen betalen. Door Covid staan echter de exporten naar Azië onder druk. Dat wordt te veel. Daarom gaat het bedrijf tafelzilver verkopen. Als je te veel melk maakt, kun je daar poeder van maken in de hoop op betere tijden. De torens waarmee dat in België gebeurt, gaan naar aartsrivaal A-ware. In tijden van nood is de vijand soms je vriend.

Nieuwe Oogst - A-ware wil melkpoedertorens FrieslandCampina inlijven, 14 dec 2020
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Dick Veerman
Dick Veerman Hoofdredacteur Foodlog
  • #1
  • 16 dec '20
  • 12:54

FrieslandCampina maakte gisteren bekend zijn organisatie aan te passen. Boerenbusiness rapporteert die als volgt:

Om efficiënter te werken en kosten te drukken, wordt FrieslandCampina in 2021 opgesplitst in twee onderdelen: 'FrieslandCampina Professional' en 'FrieslandCampina Trading'. Het eerste onderdeel richt zich op de zogeheten b2b-markten, waaronder out-of-home en foodservice. De nieuwe tradingtak is de opvolger van FrieslandCampina Ingredients, maar dan zonder 'Food & Beverage' die in professional-tak wordt ondergebracht. Voor de diervoederactiviteiten van de huidige Ingredients-divisie wordt naar een partner gezocht.

De opdracht die de nieuwe tradingtak meekrijg, is om bulkzuivel winstgevend te verhandelen. Dat was in het verleden nogal eens een struikelblok. Met de wijzigingen in de organisatie, die in juni 2021 formeel ingaan, verdwijnen 55 banen. Al met al streeft FrieslandCampina ernaar om 1.000 banen te schrappen en zodoende jaarlijks €100 miljoen te besparen. Dit doel is in november al aangekondigd.

Ook maakte FrieslandCampina een facelift van de duurzaamheidsstrategie, bekend van het thema: 'Nourishing a Better Planet'. Kortweg omvat de strategie 6 ambities. Met stip op 1 staat: betere voeding betaalbaar voor iedereen, gevolgd door betere inkomsten voor de melkveehouders. Ook het bevorderen van klimaat, biodiversiteit en circulariteit hebben een prominente plek in de plannen. FrieslandCampina noemt de lancering van de PlanetProof-melkstroom een paar geleden als voorbeeld hoe het in de toekomst moet.


Daarnaast wordt het boerenbestuur aangepast: kleiner en betrokkener en daarmee directer 'mee' in de besluiten die worden genomen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.