FrieslandCampina maakte gisteren bekend zijn organisatie aan te passen. Boerenbusiness rapporteert die als volgt:
Om efficiënter te werken en kosten te drukken, wordt FrieslandCampina in 2021 opgesplitst in twee onderdelen: 'FrieslandCampina Professional' en 'FrieslandCampina Trading'. Het eerste onderdeel richt zich op de zogeheten b2b-markten, waaronder out-of-home en foodservice. De nieuwe tradingtak is de opvolger van FrieslandCampina Ingredients, maar dan zonder 'Food & Beverage' die in professional-tak wordt ondergebracht. Voor de diervoederactiviteiten van de huidige Ingredients-divisie wordt naar een partner gezocht.
De opdracht die de nieuwe tradingtak meekrijg, is om bulkzuivel winstgevend te verhandelen. Dat was in het verleden nogal eens een struikelblok. Met de wijzigingen in de organisatie, die in juni 2021 formeel ingaan, verdwijnen 55 banen. Al met al streeft FrieslandCampina ernaar om 1.000 banen te schrappen en zodoende jaarlijks €100 miljoen te besparen. Dit doel is in november al aangekondigd.
Ook maakte FrieslandCampina een facelift van de duurzaamheidsstrategie, bekend van het thema: 'Nourishing a Better Planet'. Kortweg omvat de strategie 6 ambities. Met stip op 1 staat: betere voeding betaalbaar voor iedereen, gevolgd door betere inkomsten voor de melkveehouders. Ook het bevorderen van klimaat, biodiversiteit en circulariteit hebben een prominente plek in de plannen. FrieslandCampina noemt de lancering van de PlanetProof-melkstroom een paar geleden als voorbeeld hoe het in de toekomst moet.
Daarnaast wordt het boerenbestuur aangepast: kleiner en betrokkener en daarmee directer 'mee' in de besluiten die worden genomen.