Je zoekt binnen Foodlog, via Google
Menu Foodlog
0
Fotocredits: 'Huis-aan-huisfolders', www.huisaanhuisfolders.com

FlashA-merken sneller duur geworden dan huismerken

In een jaar tijd stegen de prijzen van A-merken in de supermarkt met 10%, van huismerken met 7%. Vooral de laatste vier maanden ging het hard, constateert de Consumentenbond die tussen december 2021 en maart 2022 de prijzen van 175 A-merkproducten bij 12 landelijke supermarkten noteerde. A-merken stegen in die periode 6% omhoog, met uitschieters tot 45%, huismerken met 5% (en uitschieters tot 47%). Oorzaak? De inflatie, al aan het oplopen sinds de coronacrisis, de energiecrisis en oorlog in Oekraïne. Producenten als Unilever en Nestlé zien zich gedwongen de prijzen met "tientallen procenten" te verhogen. Daarna geven diezelfde producenten, in overleg met de supermarkten, fikse kortingen. Dat neemt niet weg dat de producten van onder meer Campina, Blue Band, Hak, Remia, Dove, Robijn, Calvé en Douwe Egberts meer dan een kwart in prijs stegen.

Goedkoop A-merken inslaan? Op naar de Dirk, waar A-merken gemiddeld 7% goedkoper zijn. Jumbo zit precies op het gemiddelde en bij de Spar zijn A-merken het duurst (+12%). Voor de meeste korting is Albert Heijn de aangewezen supermarktketen. AH heeft verreweg de meeste aanbiedingen (1.500 producten per week, nummer 2 Plus heeft er 650) én biedt gemiddeld 37% korting, de overige supermarkten 35%. Wel is AH over de hele linie dan weer 2% duurder.

Consumentenbond - Prijzen A-merken stijgen harder dan van huismerken | Consumentenbond, 24 mei 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.