4
Fotocredits: 'Kitkat', theimpulsivebuy via Flickr

Flash20% gedoe tussen Albert Heijn en Nestlé

Supermarktketen Albert Heijn haalt het volledige assortiment van Nestlé uit de schappen. Van Nescafé via Garden Gourmet tot Kitkat. Zelfs de door Nestlé geproduceerde Starbucks-koffiecapsules moeten eraan geloven. De oorzaak? Ruzie over mistige verwijten. Volgens Albert Heijn wil Nestlé zijn prijzen met meer dan 20% verhogen, een onacceptabel hoog percentage. Nestlé ontkent dat het om 20% zou gaan. De afgelopen maanden verhoogde de een na de andere producent de prijzen om de sterke stijging van grondstof-, energie-, verpakkings- en transportkosten op te vangen. Het leidt tot stroeve prijsonderhandelingen en in dit geval dus echte ruzie. Meer dan 5 à 10% prijsstijging is niet gebruikelijk. Nestlé kan vooralsnog zijn extra prijsverhoging onvoldoende verantwoorden, vindt Albert Heijn.

Gondola - Albert Heijn in conflict met Nestlé, 21 jan 2022
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #4
  • 23 jan '22
  • 18:24

Armpje drukken.

- Wat is de prijsverhoging wel?
- Geldt dat ook voor andere retailers?
- Hoe is dat in andere landen?
- Is het Nestlé merk sterker dan dat van AH?
- Is het een storm in een glas water?

Arend Van 't Oever
Arend Van 't Oever Biotechnologie
  • #3
  • 22 jan '22
  • 11:38

Dit is niets nieuws en gebeurt, achter de schermen, vaker. Het feit dat het nu naar buiten wordt gebracht duidt op het feit dat de boel vastzit en men via sociale druk de concurent wil breken. Albert of Nestle, beiden winnaars uit Corona tijd, wie houdt het het langste vol? Nld is klein en kleine markt, kan Nestle die missen dan is kan het lang aanhouden.

Door vervolgens met concurrerende supermarkten te stunten met hun producten kan spanning hoog oplopen.

Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #2
  • 21 jan '22
  • 21:04

In een persbericht weerlegt en betreurt Nestlé de door Albert Heijn naar buiten gebrachte 20%, schrijft het Belgische retailblad Gondola.

Gisteren heeft Nestlé ons toevertrouwd dat ze, zonder de situatie te laten escaleren, deze vermeende verhoging met 20% of meer volledig ontkent, en dat ze nog minder gediend is met de manier waarop Albert Heijn dit argument publiekelijk verspreidt. Een kort persbericht volgde: "Enkele Belgische media hebben vandaag (20 januari 2022) foutief gemeld dat Nestlé heeft besloten de prijzen van haar producten met 20% te verhogen, waardoor er een tekort aan bepaalde Nestlé-producten in Albert Heijn-winkels is ontstaan. Deze informatie is niet correct, noch voor Nederland, noch voor België. Het is waar dat we momenteel in prijsonderhandelingen zijn met Albert Heijn. En door de wereldwijde inflatie is een prijsverhoging onvermijdelijk. Maar de 20% verhoging die Albert Heijn in de media in Nederland heeft gebracht en opgepikt door enkele Belgische media is verre van correct. Wij betreuren het dat dit in de media is gekomen omdat wij uit respect niet willen communiceren over onderhandelingen met retailers. Wij zijn van mening dat we samen met onze retail partners moeten werken aan een verantwoorde prijsverhoging die rekening houdt met de belangen van onze consumenten en iedereen in onze waardeketen, onze boeren, leveranciers en onze medewerkers.

Sytske Barkhuis
  • #1
  • 21 jan '22
  • 15:29

Ik heb even gekeken naar de merken van Nestlé, maar zo te zien hebben wij die hier niet in huis.
Aangezien andere supermarkten deze producten ook verkopen vraag ik me af wat die gaan doen.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.