De aanbevelingen moeten de voedselveiligheid bevorderen en de signalering en afhandeling van incidenten efficiënter maken. Nadat vorig jaar zomer het verband gelegd werd tussen het in eieren verboden insecticide fipronil en het effectieve bloedluisbestrijdingsmiddel DEGA 16 van het bedrijf Chickfriend, wezen pluimveehouders al gauw naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Die had hen tijdig moeten informeren over de risico's van het middel. Maar volgens de WVZE kón de NVWA dat niet door bestaande wetgeving. Dus zal de NVWA meer mogelijkheden moeten krijgen om in de informatievoorziening proactief op te treden en vroegtijdig essentiële informatie te delen. De sector richtte van zijn kant daarom al een nieuw meldpunt in bij kwaliteitswaarborgsysteem IKB Ei, dat meldingen van fraude, gevaar voor de volksgezondheid en het dierenwelzijn meteen doorgeeft aan de NVWA. Bij IKB Ei is zo'n 80 à 90% van alle Nederlandse leghennenhouders aangesloten.
Het pakket aan aanbevelingen jaagt de pluimveesector flink op kosten, schrijft het FD. Want de WVZE raadt aan dat "alle schakels in de productieketen de eieren voortaan moeten controleren op bepaalde stoffen". Dat zou tot een verdubbeling van de huidige kosten leiden, schat Eric Hubers, voorzitter van de brancheorganisatie. De WVZE wil zich bovendien niet beperken tot de deelnemers van IKB Ei maar pleit ervoor dat "de voorschriften die momenteel voor deelnemers van IKB Ei gelden, ook voor andere pluimveebedrijven van kracht worden." Dat zou de overheid kunnen realiseren door een 'algemeen bindend verklaring' af te geven.
Winst = geen nieuwe criseskosten
Voorzitter Bart Jan Krouwel wijst er in De Telegraaf op dat de WVZE geen oordeel velt over het optreden van de NVWA. Naar wat er tijdens de fipronilaffaire fout is gegaan loopt een onderzoek door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de door het ministerie van Landbouw ingestelde Commissie Sorgdrager. Krouwel: "Wij hebben alleen gekeken naar wat de sector en de daaraan gelieerde partijen in de toekomst moeten doen om dit soort crises te voorkomen.” In een radio-uitzending gaf Krouwel toe dat affaires zoals fipronil echter nooit uit te sluiten zijn.
De financiering van de plannen moet uit de sector zelf komen. Het rapport formuleert die kosten als winst door nieuwe criseskosten te vermijden. Het rapport schrijft: De voorgestelde versterking van de zelfregulering in de eierketen via IKB Ei vergt investeringen. Uitvoering van de genoemde aanbevelingen is alleen mogelijk met de inzet van voldoende middelen (geld en menskracht). De sector verdient deze extra kosten terug als hiermee toekomstige problemen (crises) en de daarbij optredende schade en extra kosten worden voorkomen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gewasbescherming of landbouwgif voor de milieu activist, blijft een lastig verhaal.
1 als we niet meer maken wat we niet meer mogen gebruiken kan het ook niet fout gaan.
DDT word in Nederland geproduceerd voor de malaria bestrijding. Goed voor de chemische industrie en dus ons handels overschot.
2 als alle handel geregistreerd is en je dus alleen op recept aan de troep kan komen voorkom je ook een hoop ellende. Chikfrend kon lekker zn gang gaan omdat het een ieder vrij staat om in te kopen ook als je er geen doel voor hebt. Je schaft aan en hoeft niet uit te leggen waarvoor je het nodig hebt, als je winst kunt pakken gewoon doen.
3 in alle landen de zelfde regels.
logisch
Misschien een goede aanleiding om te kijken of de Blockchain hierin iets kan betekenen. Het rapport noemt zaken als certificering en keten(borging), maar het woord blockchain ontbreekt geheel. Dat verrast mij! Opmerkelijk, waar het gaat om aanbevelingen.
Lees mijn artikel:
Blockchain, the future of all contracts