In het streven voedselverspilling aan te pakken, buitelen de initiatieven over elkaar heen. In Nederland loopt sinds kort een pilot bij discounter Lidl, die producten die anders weggegooid zouden worden, aanbiedt voor een kwartje.

Albert Heijn testte recent het dynamisch afprijzen van producten op basis van houdbaarheidsdatum.

Anti-voedselverspillingsinitiatieven
Een aloude remedie tegen voedselverspilling is natuurlijk de doggy bag, die een moderne invulling kreeg in de anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go.

Alleen al in Nederland 'redde' Too Good To Go sinds 2018 al 1 miljoen maaltijden. In Frankrijk geldt sinds 2015 voor supermarkten een verbod op weggooien van voedsel en in Polen zijn supermarkten sinds augustus wettelijk verplicht om onverkocht voedsel aan liefdadigheidsinstellingen te geven.

In Finland is anti-voedselverspilling nog niet tot de politiek doorgedrongen, maar is het al wel een culturele beweging, schrijft The New York Times. Zo kun je niet alleen op 'Happy hour' bij de S-market, maar ook uit eten bij restaurant Loop in Helsinki. Dat bereidt alle gerechten op de menukaart met overgebleven voedsel van supermarkten en bakkerijen. Klinkt bekend? Het Nederlandse Instock begon daar al in 2014 mee en zette het anti-overschotrestaurant op de kaart.
Dit artikel afdrukken