Het distributienetwerk in Nederland moet op de schop. Er moeten andere oplossingen komen voor de met bestelbusjes dichtslibbende woonwijken, nu steeds meer supermarkten en retailers eigen bezorgdiensten opzetten. Dat stellen verschillende experts in het FD.

Walther Ploos van Amstel, lector city logistics bij de Hogeschool van Amsterdam, trok vorige maand aan de bel. Hij voorziet dat overheden, onder druk van morrende burgers of vanuit verkeersveiligheidsoogpunt, maatregelen moeten gaan treffen.
Ook Huub Vermeulen, directeur operations & fulfilment van Bol.com, denkt dat stadsbesturen zich zullen gaan bemoeien met transport in de binnensteden. "Wellicht gaan zij op de een of andere manier afdwingen dat het huis-aan-huistransport lokaal georganiseerd wordt vanuit een centrale, milieuvriendelijke oplossing." Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-commerce, voorziet dat "de hele pakjesketen, van fabriek tot in het keukenkastje, opnieuw moet worden uitgevonden."

Hoe gaat thuisbezorging er straks uitzien? De experts noemen een aantal mogelijkheden: een fijner vertakt distributienetwerk met afhaalpunten in de wijken en ophaalpunten net buiten de stad.
Drones en autonome, elektrische transportmiddelen (bezorgrobots dus), al is dat vooralsnog toekomstmuziek. Über-achtige sharing-economy oplossingen waarbij "het leger aan gepensioneerden, werklozen en wie verder tijd heeft, wordt ingezet om pakjes op hun plek te krijgen", stelt Molenaar zich voor.

En natuurlijk: fietsbezorging. In Amsterdam, Utrecht en Den Haag fietsen al Foodora en Deliveroo-koeriers met maaltijden rond. Het Belgische Bubble Post begint met vrachtfietsen (cargobikes) in Nederland. In ons land blijkt een derde tot de helft van alle bestellingen zich voor bezorging per fiets te lenen, aldus het FD.
Het Financieele Dagblad - Stadswijken worstelen met wildgroei aan bestelbusjes
Reageer
  • Deel
Druk af