Deel 1 van de actiedag staat bekend als 'Code Oranje'. De FDF-actieboeren zijn van plan zich persoonlijk tot de koning te richten, 'de ultieme Eindbaas' van ons land, en hem te vragen de Omgevingswet niet te tekenen. Het was immers de koning die in zijn troonrede zei dat het stikstofprobleem door de samenleving als geheel moet worden opgelost, niet alleen door de boeren.

Als de koning de Omgevingswet nu niet tekent, redeneert FDF, kunnen de stikstofplannen van het kabinet niet op korte termijn doorgaan. FDF wil dat eerst "het publieke debat en gesprekken met verantwoordelijke politici weer op een normale manier gevoerd kunnen worden, na de lockdown en als de beperkingen voor COVID-19 zijn opgeheven".

Volgens FDF ziet het kabinet-Rutte III boeren als 'ongewenste elementen in het landschap' en rest de organisatie geen andere keus dan 'optoeren', schrijft Boerderij.



FarmerFriendly
De tweede actie op 17 november is (boer)vriendelijker van aard. Die dag lanceert FDF het keurmerk en de coöperatie FarmerFriendly. De organisatie was al even bezig met de ontwikkeling van het concept, dat "het eerste keurmerk van boeren aan de handel" moet worden. Volgens FDF zijn er meerdere andere boerenbelangenbehartigers - uit het voormalige LandbouwCollectief - bij betrokken.

FarmerFriendly moet een zichtbaar keurmerk voor de groothandel en supermarkt worden, waaraan consumenten kunnen zien dat deze partijen een bijdrage leveren aan "een eerlijke prijs, die de boer verdient", aldus Boerenbusiness.

Omdat het logo het kostenprobleem van de Nederlandse boer niet oplost, schiet de FDF met het logo in de eigen voet van de boer
Op de actiedag kunnen boeren zich kosteloos inschrijven voor deelname aan de coöperatie. Daar moeten ze wel voor op pad, want inschrijven kan alleen 'op lokatie'. Daar worden ook de partners, voorwaarden en premie waarop de extra verdiensten vanuit FarmerFriendly zijn gebaseerd bekend gemaakt. Bij inwerkingtreding krijgen de coöperatieleden ledenlidmaatschapsbewijzen (LLB's), die in de toekomst een waarde moeten gaan vertegenwoordigen, aldus FDF door een 'vereveningsbijdrage'. Het lijkt erop dat de FDF - de facto een Facebookactiegroep - zich via het keurmerk tot een coöperatie op basis van een keurmerk wil omvormen.

Impliciet: dramatisch krimp
Zoals uit het introductiefilmpje van het logo blijkt, vraagt de FDF een afdracht van de omzet met producten waarop het logo vermeld is. Die vraagt de FDF alleen van Nederlandse supermarkten. De afdracht wordt verdeeld over de boeren die lid zijn van de FDF.

Aangezien Nederland een sterk exporterend land is, zal slechts een beperkt volume met het logo getooid kunnen worden. Het is daarom onwaarschijnlijk dat de afdracht voldoende kan zijn om zowel hun te hoge kostprijzen als de productievolumes die nodig zijn om de kosten van hun bedrijfsvoering te dekken. Als de supermarkten het logo gaan voeren, kunnen ze de strijd met boeren die hun distributiecentra blokkeren voorkomen omdat ze kunnen verwijzen naar een 'friendly' aanbod. Omdat het logo het kostenprobleem van de Nederlandse boer niet oplost, schiet de FDF met het logo in de eigen voet van de boer. De organisatie die de brede middengroep van boeren in de benen wil houden, kan met het logo alleen succes boeken bij een dramatische krimp van de boerenproductie. Alleen bij verdeling van de afdracht over een veel geringer productievolume zet het logo immers zoden aan de dijk.

Dit artikel afdrukken