Slecht Kerstrapport
Op verschillende fronten blijkt Albert Heijn niet goed meer te scoren. Prijkte de supermarkt jarenlang bovenaan de ranglijsten in het traditionele 'Kerstrapport' van GfK en Foodmagazine, dit jaar eindigt de grootgrutter op een dertiende plaats (van de 18). Dit jaar werd voor het eerst niet alleen het imago, maar ook de prestaties beoordeeld, schrijft het FD. Vier ketens blijken op beide aspecten slecht te scoren - waaronder Albert Heijn.
Drie oorzaken voor de teruggang
Analisten en marktonderzoekers wijzen naar een aantal oorzaken voor de huidige situatie. Daaronder zijn de toegenomen concurrentie aan de onderkant van de markt door met name Lidl. Consumenten zijn prijsbewust geworden en winkelen bij Lidl is inmiddels bon ton, of zelfs 'avontuurlijk'. Daar staat tegenover dat Albert Heijn er niet in slaagt de prijsperceptie bij de consument aan te passen, ondanks vele prijsverlagingen. De klant denkt dat hij bij AH duurder uit is, ook al is dat niet zo. Daar valt niet tegenaan te verlagen.
Ook is er inmiddels een kloof ontstaan tussen 'het gezellige en sfeervolle imago dat Albert Heijn in commercials uitdraagt en de sfeer in de winkels'. De winkels zijn 'koud en afstandelijk' geworden, zeker in vergelijking met de beleving die een aantal - zo niet alle - van de concurrenten bieden.
In de derde plaats raakt Albert Heijn niet alleen omzet kwijt aan zijn directe concurrenten, ook geeft de consument in bredere zin minder geld aan eten en drinken uit binnen de super. Mensen laten steeds meer eten thuis bezorgen en geven ook meer uit aan eten en drinken buiten de deur. Analist Marco Gulpers van ING: "Stel dat mensen vroeger 60% van alles wat ze uitgaven aan eten en drinken, besteedden bij Albert Heijn, dan kan dat nu makkelijk 50% zijn."
Ook in 'beleving'
Albert Heijn zit niet bij de pakken neer. 'Het bedrijf is al enige tijd bezig een gepast antwoord te formuleren op alle ontwikkelingen. Zo werden onder meer het broodschap, het wijnschap en het biologische assortiment aangepakt en werden op het hoofdkantoor nieuwe mensen aangenomen om naast prijs ook in te gaan zetten op beleving', schrijft het FD.
Fotocredits: Albert Heijn Kanaleneiland, koopzondag, Maurits90 via Wikimedia
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het probleem van Albert Heijn is; het Beurs genoteerd zijn, terwijl de concurrenten met goedkoop geld op omzet en markt aandeel kunnen sturen met een relatief lager rendement. Natuurlijk verschillen de winkels en hun aankleding, maar de lopende klanten gaan voor de prijs. En wanneer de concurrent dan iets lager geprijst staat, kunnen die concurrenten Albert Heijn net in die onderbezetting drukken waarmee ze zuinig met akties moeten worden.
De plaatselijke Deen is hier heel bijzonder. Als ik daar kom hangt er een sfeer alsof ik er al jaren kom. De bediening is bijzonder vriendelijk, het is er rustig en gemoedelijk. Meer zoals in een dorp.
Ik sprak laatst de supermarkt manager en hij vertelde dat dat ook zijn doel was.
Maar het assortiment bio is daar stukken minder. Dus je vindt mij vaker bij de plaatselijke AH's. Die ook nog eens veel groter zijn.
Ook bijzonder: in Almere Stad zat vroeger niks eko's. Alleen een reformwinkeltje ooit. Nu twee grote natuurvoedingswinkels. De grote AH XL gaat of is er weg.
Almere is groot, maar ze hebben beide een webwinkel en goede bezorgservice.