Marloes van der Bos
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Amper anderhalf jaar geleden, in maart 2017, opende de eerste Nederlandse vestiging van Taco Bell in Eindhoven. Taco Bell kondigde toen aan binnen 10 jaar uit te willen breiden naar 50 filialen. Wereldwijd heeft de Amerikaanse keten ruim 6.000 restaurants. Taco Bell verkoopt Tex-Mex-specialiteiten zoals taco's, burrito's en nacho's.

De man is blijven klooien met 3 filialen en dan krijg je de kosten van bijvoorbeeld de logistiek natuurlijk nooit terugverdiend
De plotselinge sluiting is opvallend. Alle 3 de filialen, naast Eindhoven ook in Breda en Tilburg, waren succesvol. De keten had verschillende vacatures open staan. Volgens marketingdeskundige Paul Moers in het Eindhovens Dagblad (ED) heeft het er alle schijn van dat Taco Bell met de verkeerde franchisenemer in zee is gegaan. “We vreten ons massaal door de winkelstraten en dan kan een populaire keten als Taco Bell eigenlijk niet mislukken. Maar de man is blijven klooien met 3 filialen en dan krijg je de kosten van bijvoorbeeld de logistiek natuurlijk nooit terugverdiend. […] In de eerste jaren moet je er bovenop zitten. Uren maken, personeel begeleiden, kennis hebben van vastgoed en centen om meer zaken te openen.”

Taco Bell gaat "wel kijken welke kansen er nog liggen op de Nederlandse markt." Op de panden van Taco Bell heeft concurrent Taco Mundo, naar eigen zeggen de Nederlandse marktleider in het Mexicaans-casual-segment, al een oogje. Taco Mundo zou in 2019 een tiental nieuwe vestigingen aan de bestaande 25 willen toevoegen, aldus Distrifood.
Dit artikel afdrukken