image


Die beschuldiging komt van onderzoekers van de Newcastle-universiteit in de Australische stad Callaghan. Zij onderzochten de commerciële instelling van de medicijnindustrie en de invloed daarvan op het publiek. De onomwonden conclusie: farmaceutische bedrijven verzinnen ziektes en overdijven de ernst van relatief kleine gezondheidsproblemen om meer winst te maken.
Zo produceren de farmaceuten zware medicijnen tegen onder meer de hyperactiviteitsstoornis ADHD en het Restless Legs Syndroom [onrustige benen]. Verder zouden ze volgens de onderzoekers reguliere gezondheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld de overgang, medicaliseren: ze adviseren vaak medicijngebruik terwijl dat helemaal niet nodig is. Ze zorgen ervoor dat gezonde mensen zich patiënt voelen en meer medicijnen gebruiken, menen de Australische wetenschappers.

De conclusies van de onderzoekers zijn dinsdag gepubliceerd in the Public Library of Science Medicine. Dit Amerikaanse tijdschrift wijdt een hele serie artikelen aan het fenomeen. In feite doen farmaceutische bedrijven niets anders dan ziektes verkopen, zo staat in deze artikelen te lezen. De klant krijgt een ziekte aangesmeerd, die hij of zij vervolgens met de juiste medicijnen kan gaan bestrijden.

"Medische bedrijven sponsoren organisaties die veel aandacht geven aan nieuwe ziektes om hun eigen winst te vergroten", zegt onderzoeker Graham Archard. Zowel patiënten als artsen moeten volgens hem alert zijn op dergelijke "marketingtactieken". Slecht seksleven? Daar is wel een middeltje voor. Ben je te verlegen? Ook daarvoor kunnen ze je wel wat aansmeren.

Als voorbeeld noemt Archard mensen die een beetje schuchter zijn. Die krijgen tegenwoordig meteen antidepressiva voorgeschreven. En sinds er lustopwekkende middelen zijn uitgevonden heeft opeens veertig procent van de Amerikaanse vrouwen seksproblemen. Het gevaar van deze ontwikkeling is volgens de onderzoeker dat de aandacht voor aandoeningen die wél serieus zijn steeds verder afneemt. "Mensen hebben een bepaald bedrag te besteden aan medicijnen. Hoe meer geld ze uitgeven aan trendziektes, hoe minder overblijft voor serieuze klachten."

Richard Ley, woordvoerder van de associatie van Britse farmaceutische bedrijven is het niet eens met de resultaten van het onderzoek. "Wij geven alleen informatie over de mogelijke behandeling van klachten. Doktoren schrijven de medicijnen voor, wij niet", aldus Ley. Bovendien zou het onderzoek teveel gericht zijn op de situatie in de Verenigde Staten. Die verschilt volgens de farmaceuten wezenlijk van die in Europa, omdat de Amerikaanse medicijnmarkt veel opener is. In de meeste Europese landen zijn de mogelijkheden om reclame te maken voor geneesmiddelen veel beperkter.

Bron: Pharma.nl
Dit artikel afdrukken