De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Hamburg testte 32 als 'fair' verhandelde producten op de eerlijkheid en betrouwbaarheid van hun claims. Helaas viel de helft door de mand als 'intransparant'. Nog schrikbarender was de constatering dat de etiketten op sommige producten ronduit als 'etikettenfraude' beschouwd mogen worden. Of tenminste als rekentrucs, schrijft Der Spiegel Online.

Tientallen logo's en keurmerken
De testers verdwaalden om te beginnen haast in de jungle van maar liefst 27 verschillende keurmerken en logo's op de onderzochte producten. Daarna sprongen de creatieve rekentrucs in het oog: 'een ijskoffiefabrikant schroefde zijn aandeel aan fairtrade ingrediënten van 6 naar 60% op door op het etiket ook het water en het wateraandeel in de melk mee te tellen'. Een sinaasappelsapproducent bleek aan consumentenmisleiding te doen door op het etiket niet te melden dat zijn faire sap in het land van herkomst gemengd werd met gangbaar sap. Dat is weliswaar niet verboden, maar moet volgens de Duitse regels wel op het etiket vermeld worden.

Kritiek op Fairtrade
De 'echte' Fairtrade-producten doen het in Duitsland goed. In 2013 werd er 654 miljoen euro omgezet aan Fairtrade producten. Geen wonder dus dat andere organisaties op dat succes willen meeliften door een eigen logo te introduceren - waarbij ze niet altijd even eerlijk blijken te zijn. Inmiddels is echter ook Fairtrade zelf niet vrij van kritiek. Er zouden al zoveel bedrijven als Fairtrade gecertificeerd zijn, dat producenten met hun producten blijven zitten, zegt Der Spiegel.

Fotocredits: Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken