Wie telt mee om eens zien hoeveel van de AH producten zich op deze lijst bevinden? Kunnen we ze verder helpen.

Op de website van Fairfood zijn de resultaten van het onderzoek naar de duurzaamheid van bijna 3000 supermarktproducten gepubliceerd. Een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Met onderzoek onder ruim 800 merkeigenaren wil Fairfood de consument in staat stellen een keuze te maken voor het kopen van relatief eerlijke voedsel- en drankproducten. De merkeigenaren werd gevraagd naar hun prestaties op het gebied van sociale, ecologische en economische duurzaamheid.
Fairfood raadt consumenten onder andere aan het chocolade-ijsje Ben & Jerry’s chunky muncky en het sap CoolBest mango dream te kopen, terwijl zij over Hertog ijs 3 chocolades en Tropicana apple-mango juice een negatief koopadvies geeft. Ook stimuleert Fairfood de aankoop van producten als Fair Trade Original pandan rijst en Campina verse yoghurt in tegenstelling tot de aankoop van Lassie pandan rijst en De Zaanse Hoeve magere yoghurt.

Voor het derde achtereenvolgende jaar informeerde Fairfood met een vragenlijst naar de prestaties van merkeigenaren op het gebied van sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Ruim een kwart van de 3000 producten die werden onderzocht bestaat uit huismerkproducten van supermarkten. Fairfood geeft over een groot deel van deze huismerkproducten een negatief koopadvies. Veel huismerkeigenaren, waaronder Hoogvliet, Spar en Plus huismerk, hebben geen openheid van zaken willen of kunnen geven. Er zijn ook positieve initiatieven van huismerkeigenaren zoals Albert Heijn met AH Biologisch Max Havelaar bananen of Lidl met de nieuwe Fairglobe sinaasappelsap.

Fairfood geeft een positief koopadvies over een product wanneer het binnen zijn productgroep bovengemiddeld duurzaam is of meer vooruitgang boekt dan zijn concurrenten. De producten uit de Buy-categorie van Fairfood zijn dus niet per definitie perfect geproduceerd of verhandeld, maar ten opzichte van hun concurrenten zijn ze beter voor mens, milieu en economie.


bron: Fairfood met dank aan foodholland

De reactie van het FNLI bleef niet lang uit:

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het oneens met de methode die FairFood gebruikt om consumenten in te lichten of producten al dan niet eerlijk geproduceerd zijn.Dat producten van bedrijven op een zwarte lijst komen als zij het vragenformulier van FairFood niet hebben ingevuld, zegt volgens het FNLI niets over de mate waarin bedrijven ‘fair’, duurzaam of transparant zijn.
FairFood stuurt al enkele jaren een vragenlijst naar fabrikanten met vragen over bepaalde duurzaamheidaspecten van specifieke ingrediënten in producten. Deze vragen zijn volgens het FNLI echter zo opgesteld dat bedrijven hier niet of nauwelijks mee uit de voeten kunnen.

Contact
De FNLI heeft naar eigen zeggen contact gezocht met FairFood over een andere opzet van de vragenlijst. Dit heeft niet geleid tot veranderingen. ‘Duurzame ontwikkeling staat in de voedingsmiddelenindustrie hoog op de agenda. Veel bedrijven hebben verbeterprogramma's. Vaak rapporteren zij daarover in hun duurzaamheidverslag of op hun website, maar de manier waarop bedrijven die activiteiten ontplooien past in de meeste gevallen niet in de door FairFood gehanteerde systematiek’, zegt directeur Philip den Ouden van de FNLI.

Garanties
Fairfood zou volgens het FNLI bedrijven moeten beoordelen naar de mate waarin zij in de praktijk invulling geven aan verduurzaming, in plaats van alleen harde garanties te vragen ten aanzien van individuele producten. Als producten al worden beoordeeld, dan moet naar de belangrijkste ingrediënten in het totale product worden gekeken en niet alleen naar ingrediënten die slechts een klein bestanddeel vormen van het totale product. Verder moet informatie op een efficiënte manier kunnen worden aangeleverd.

Consument
De consument kan volgens het FNLI door de informatie van FairFood geen gefundeerde keuze maken. ‘De consument is niet gebaat bij een volstrekt willekeurig onderscheid tussen producten, zoals FairFood dat op dit moment maakt,’ aldus Den Ouden. ‘Noch een door FairFood afgegeven kwalificatie 'buy', noch een kwalificatie 'don‚t buy' is immers gebaseerd op een verantwoorde analyse van de prestaties van de onderzochte bedrijven.’ De FNLI zegt dat de levensmiddelenindustrie op korte termijn overleg heeft met Fairfood om tot een effectief informatiemiddel voor de consument te komen.


bron: distrifood


Dit artikel afdrukken