Wat is een eerlijke prijs voor koffie in de huidige markt? Dat hangt ervan af aan wie je het vraagt. Consumenten blijken een heel andere opvatting te hebben van ‘faire’ koffie dan de koffieproducenten. En zelfs per koffieproducent verschilt de interpretatie van het begrip fair. Dat blijkt uit onderzoek dat de Tilburgse hoogleraar economie en ethiek Johan Graafland uitvoerde met Robert Gielissen van de Fontys Hogescholen in Eindhoven.
Toen de Max Havelaar Stichting 22 jaar geleden startte met de verkoop van koffie waar ook de koffieteler zelf iets aan verdiende, was dat een kleine revolutie in de koffie-industrie. Nederlanders konden voortaan met een gerust geweten koffie drinken; de bonenteler kreeg een goede prijs voor zijn oogst, iets wat daarvoor vrijwel nooit het geval was geweest. Sindsdien heeft het principe van eerlijke koffiehandel in twintig westerse landen navolging gevonden.
Faire prijs of faire vergoeding?
Ook de grote koffiemerken hebben ontdekt dat er geld te verdienen valt met een humaan gezicht. Douwe Egberts schermt met een gedragscode voor de handelaren van wie ze hun bonen afnemen.
Linkse koffie en rechtse koffie
Volgens linkse beginselen betekent ‘fair’ dat de prijs van koffie voldoende is voor de kleine koffieboer om van te leven en zijn gezin te onderhouden. ‘Fair’ in de ogen van liberalen betekent dat de vraag en het aanbod van koffie de prijs op de wereldmarkt bepalen. Maar liefst zeventig procent van de Nederlanders zegt de faire benadering van Max Havelaar te onderschrijven. Waarom is het aandeel van dit merk dan zo laag? Want slechts vier procent van de Nederlandse koffie is Max Havelaar-koffie. Het is volgens de onderzoekers te wijten aan passiviteit en zuinigheid bij de consument.
KnipenplakberichtUniversiteitvanTilburg
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Lizet: Dat had ik begrepen, maar goed plik-en-knapwerk is ook lovenswaardig :-)
Max Havelaar was vroeger een strikt gecontroleerde keten, nu kan een aantal branders/merken het vignet krijgen. En ja, fair trade is enkele % meer dan een vastgestelde handelsprijs. De vraag is, zeker bij de gigantisch gestegen cacaoprijzen op de wereldmarkt, of de grote bedrijven zich nu niet makkelijk gratis achter fair trade als UTZ kunnen scharen. Slimme jongens. Groenwassen dus.
Ik meen dat Douwe Egberts ook via UTZ certificeert.
UTZ is minder simpel, minder betuttelend en in zekere zin duurzamer dan "gewoon" méér betalen.
UTZ gaat er van uit dat investeren in scholing (mbt koffie en cacao) een duurzamer effect heeft. Als boeren leren hoe ze efficienter kunnen produceren en plantziekten beter kunnen bestrijden, dan hebben ze per m2 een betere opbrengst en daarmee meer inkomsten, ook voor de langere termijn.
Voor de "grote jongens" van de levensmiddelenindustrie is dit voordeliger dan meer betalen voor Fairtrade, omdat met UTZ op deze manier ook geïnvesteerd wordt in kwaliteit en lange termijn leveringsbetrouwbaarheid van grondstoffen.
4%. Even antwoorden als simpele consument, maar ehh... heb je die MAX Havelaar koffie wel eens geproeft?
Wat extra wordt uitgegeven in de prijs, wordt bespaard op selectie en branden, lijkt me. VEn vlgens mij betaald Max een eerlijke prijs voor het restant dat niet door de grote kopers is opgekocht.
Toch laat ik Max bijna altijd (bij jumbo is dat helaas de enige cacaopoeder) liggen sinds ik bij KvW zag dat het voor de boer uiteindelijk niets uitmaakt.
Norbert, ik knipte en plakte slechts een persbericht van de UvT. Geschikt voor de categorie 'greenwashing' waar het hier begin dit jaar over ging.
Veel aardiger vind ik het initiatief van een aantal dierenparken, zoals de Apenheul, die kleine koffieboeren steunen, zodat die niet door grotere coöperaties steeds hoger de berg op worden gejaagd. Zo blijft er leefgebied over voor én de kleine boeren én de apen. Dat is pas zuivere koffie!