Volgens Tim Smits, hoofddocent marketingcommunicatie aan de KU Leuven, kan een zogenaamd expertisecentrum voor gezondheidsvragen daar het antwoord op zijn. Dat moet als eerste aanspreekpunt dienen voor de media. Het internet zit vol met tips, mythes en valse theorieën over voeding en beweging. De Standaard noemt er acht. Ze gaan over - volgens een aantal experts - verkeerde ideeën over afvallen en aankomen.

Naast het feit dat Google valse informatie geeft, draagt veelvuldig zoeken op Google ook nog eens bij aan meer CO2-uitstoot. “De invloed van internetten op de CO2-uitstoot kom je nergens tegen,” zei stadshistoricus en duurzaamheidsschrijver Peter van Druenen dit weekend in de PZC. “Maar realiseer je wel dat het uitvoeren van twee simpele zoekopdrachten in Google evenveel CO2-uitstoot veroorzaakt als het koken van een keteltje water.” Of die vergelijking opgaat, is maar de vraag. Techcrunch zocht eerder al eens uit waar die mythe vandaan komt. Het is een verhaal dat ooit door ene Rolf Kersten is opgeschreven, maar door een jonge natuurkundige via de gerespecteerde Britse krant The Times heel even de status van waarheid kreeg.*

Het expertisecentrum gaat volgens Smits dit soort mythevorming tegen door bij gezondheidskwesties alleen op harde feiten terug te vallen waar ‘voldoende consensus over bestaat’.

En als de stadshistoricus toch een beetje gelijk heeft omdat Internet wel degelijk een energieslurper is, is minder googlen ook nog eens beter voor het klimaat.

Of van scheef gedachten overtuigde mensen door expertisecentra echt van hun geloof vallen, zal de toekomst moeten uitwijzen.

* De controverse die rond de ketel-vergelijking ontstond, leidde in 2009 uiteindelijk tot de gedachte dat er 70 searches in een keteltje water passen. Of het waar is, valt niet te garanderen.
Dit artikel afdrukken