'Juiste man, juiste plaats'
Volgens POV-voorzitter Ingrid Jansen en vicevoorzitter Eric Douma is Rosenthal "de juiste man op de juiste plaats. Wij zijn ervan overtuigd dat zijn jarenlange ervaring in maatschappelijke en politiek-bestuurlijke functies ons zal helpen om dit traject tot een goed einde te brengen. Ook zijn kennis en expertise op het gebied van export, onder meer door zijn voormalige functie als minister van Buitenlandse Zaken, is voor ons zeer waardevol."
De POV noemt meer rendement en marktkracht voor de boer "zeer urgent." In de afgelopen jaren is door varkenshouders veel geïnvesteerd in duurzaamheid, "maar het rendement van deze investeringen is veel te laag gebleven." De regiegroep, zo schrijft de POV, wil komen tot "een structuur die op langere termijn perspectief biedt aan de ondernemers in de varkens(vlees)keten."
Twynstra Gudde heeft opdracht voor gefaseerde aanpak
Die "structuur" wordt door de regiegroep gefaseerd aangepakt. Allereerst moet de Amerfoortse consultant Twynstra Gudde komen met "krachtige en goed onderbouwde scenario’s". Twynstra krijg als opdracht mee te kijken "naar de structuur en het rendement in de keten." De POV kiest uit de scenario's een voorkeursscenario en laat dat uitwerken. Op basis van die uitwerking komt er een plan van aanpak "om met dit scenario daadwerkelijk tot structurele veranderingen te komen." De POV stelt zich voor dat "in de laatste fase het plan van aanpak [wordt] uitgevoerd."
Verrassend planeconomisch
Als aanpak voor een door een liberale voorman te leiden regie, klinkt een dergelijke fasering verrassend planeconomisch. Bepaal hoe de wereld om je heen eruit ziet. Bepaal een plan om geld te verdienen. Voer het uit met je toeleveranciers en afnemers. Maar is er wel een markt voor?
Wat nog een beetje ontbreekt, is de vraag aan de afnemers van de leden van de COV: wilt u ons vlees en kunt u er de prijs voor betalen die wij in ons plan hebben gezet om de boer te redden? Die vraag moet gesteld worden aan supermarkten die ongeveer 80% van het vlees verkopen. Daar zit dan ook de lakmoestest waarop de planeconomische fasering nogal mis kan lopen. Supers zijn immers afhankelijk van de koopbereidheid van consumenten.
De bank zal een oordeel moeten vellen over de periode waarop zij financiering wil verstrekken voor niet direct op de markt te verhalen kostenInternationale dimensie
Afgelopen week liet het COV weten dat Nederland zich goed moet realiseren dat in ons land geproduceerd vlees onderdeel is van internationale handelsstromen. Daarom kan het zich niet uit de markt prijzen en is het moeilijk om meerwaardes voor verduurzamende investeringen te realiseren. Van een Nederlands varken wordt, zoals vorige week bleek tijdens Foodlogs #vleesdebat, slechts 25 tot 30% in Nederland gegeten. Supermarkten verkopen daar circa twintig harde procenten van. Dat betekent dat de lasten voor meer duurzaamheid in hoge mate door buitenlandse afnemers van de leden van de COV zullen moeten worden gedragen.
Gesprekspartner Rabobank
Twynstra neemt dat gegeven ongetwijfeld mee in zijn scenario's nu de COV zich mede bereid blijkt te hebben verklaard om het Nederlandse vleesboerenprobleem te helpen oplossen. Daaruit zal blijken dat retailers alleen meer kunnen betalen voor óf een onderscheidend varken óf een beperkter aanbod van varkens. Het is dan ook voorspelbaar dat daaruit voortvloeit dat de Rabobank tekortschietende middelen zal moeten bijpassen omdat detaillisten nu eenmaal geen klanten hebben voor een te duur varken. Daar wezen eerder dit jaar in bedekte termen ook de VVD-Kamerleden Helma Lodders en Fred Teeven al eens op. Zij zijn voor vormen van duurzaamheid die internationaal verhandelbaar zijn.
Onderscheidend varkensvlees waar consumenten extra voor willen betalen is internationaal nog amper een issue. Verwacht mag dan ook worden dat Twynstra Rosenthal zal adviseren met name een gesprekspartner te zoeken in Rabobank. De bank zal een oordeel moeten vellen over de periode waarop zij nog financiering wil verstrekken voor niet direct op de markt te verhalen kosten. Zonder zicht op rendement dat betaald wordt door consumenten kan de bank dat niet. Aangezien dat ontbreekt, is de consument de zowel cruciale als zwakke schakel in de regie van Rosenthal.
Fotocredits: Uri Rosenthal, Wikimedia
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Piet wil veevoer quoteren. Hoe dan? Toch niet alleen in NL want er is flink grensoverschrijdend verkeer. Bovendien de veevoersector is zich al flink aan het verplaatsen naar landen buiten NL. Of NL varkensvlees kan produceren voor de landen in Azie waar de consumptie flink stijgt hangt af van het kwaliteitsimago dat ze daar kunnen vasthouden ( het imago van de NL varkenshouderij is daar vaak aanzienlijk beter dan hier in eigen land) en de bijbehorende kostprijs t.o.v ander landen ( momenteel is dat vooral de kurk waarop de grootschalige NL varkenshouderij de concurrentie nog aankan)
Ik heb de indruk dat Piet niet een erg realistische kijk op de veevoersector heeft.
#14 Piet, het meest voor de hand liggend is dat pluimveevlees -kip- als eerste groeit: prijs en het feit dat religie de consumptie niet in de weg zit, maken dat mogelijk. Tegelijk groeit met de economische ontwikkeling de behoefte aan meer variatie. Daardoor ontwikkelt consumptie varken en rund en dan name van de in westerse ogen incourante goedkopere delen.
En hoe hoger de prijs van de vleessoort, hoe hoger de beleving van kwaliteit en exclusiviteit.
Twee dingen:
1. Schaalvergroting moet vergunningstechnisch weer mogelijk worden. De vergunning is nu een productiefactor geworden, en zou dat niet moeten zijn.
Hiervoor moet de juridische onderbouwing van de PAS op tafel komen. Die deugt niet, daar zit ruimte.
Misschien moet je ook eens kijken naar herstructureringsgebieden voor glastuinbouw. Die hectares liggen leeg en worden voorlopig niet (nooit?) verkocht. Daar kunnen we dan mooi de eerste echt megastal van Nederland neerzetten. Met fietspaden erlangs en vergaderruimtes erin, en open dagen en excursies voor consumenten (zie ook Vallei Boert Bewust).
2. Los van de grote oplossing kun je bij de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders (BBZ) wellicht een leuk concept ontwikkelen voor kaaswei-varkens. Dus varkens die kaaswei gevoerd krijgen, een restproduct bij het kaasmaken. Die varkens zijn extra lekker. Wouter Klootwijk heeft dit ook geroepen op foodlog. Er zit echt een goeie smaak aan. We moeten er iets mee. Ik ben voorzitter van de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders, en er zijn wel leden die hier iets mee willen. Sommige van de BBZ leden zijn ook lid van de POV. Wellicht kunnen ze bij RVO hierin ook meedenken. Zelf heb ik er geen tijd voor om dit project te trekken, maar ik kan wel leden vinden die dit willen.
Marc, naar welk vlees blijft aan de andere kant van de wereld de vraag toenemen.? Kip, varken of rund. Of alle drie evenveel.
Marc, jij was vorige week bij het #vleesdebat en hoorde LEI-econoom Krijn Poppe precies dat voorstellen. Hij ziet bovendien de nodige kansen in O-Europa.