De Europese Commissie heeft een concurrentie-analyse laten uitvoeren naar de concurrentiepositie van Europese wijnen. Een en ander met het oog op eventuele beleidsmaatregelen.
Een Italiaans team van deskundigen boog zich over de Europese wijnexport in de wereld. Ze constateerden dat Europese wijnboeren in de jaren 2000-2013 méér wijn zijn gaan exporteren en daar ook meer geld mee verdiend hebben. Maar dat blijkt vooral te gelden voor de wijnen in flessen. De laatste acht jaar zijn grote wijnexporteurs als de VS, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland het accent gaan leggen op bulkwijnen - wijn in grootverpakkingen zoals Bag in Box-dozen, de kiloknallers van de wijnwereld. Op dat gebied blijkt Europa achter te blijven.
Prijs belangrijker dan herkomst
De experts onderzochten een aantal 'case studies': VS, Rusland, China (inclusief Hong Kong), Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken en Japan. Bij wijnen in flessen kijkt de consument vooral naar kwaliteit en prijs. Prijsstabiliteit door de jaren heen is ook van belang, net als vermelding van de druivensoort op het etiket. Waar de wijn vandaag komt, is eigenlijk alleen voor de duurdere wijnen een overweging. Bij bulkwijnen zijn prijs en smaak het belangrijkste criterium, gevolgd door het beschikbare volume.
De Europese wijnexport maakt een soort automatisch onderscheid: kwaliteitswijn gaat in flessen, mindere kwaliteit in bulkverpakkingen. Dat heeft er voor gezorgd dat Europese wijnen vooral buiten Europa bijna automatisch in het topsegment terecht komen. Koploper daarbij, zowel voor fles als bulk, is Frankrijk. Een land als Spanje blijkt juist een lage-prijsstrategie te hanteren.
Marktaandeel loopt terug
Ondanks de goede exportresultaten blijkt het marktaandeel van Europese wijnen vooral in aantal gedronken liters terug te lopen. Daarom komt het rapport met een aantal aanbevelingen 'om de competitiviteit van de sector te verhogen', schrijft Vilt. Europa zou moeten zoeken naar nieuwe markten die niet zo voor de hand liggen en waar de grote concurrenten (Chili, Australië) nog geen vaste voet aan de grond hebben: Korea, Algerije en Mexico. Voorts zegt het rapport:
- streef in nieuwe markten, waar consumenten nog maar net wijn zijn gaan drinken, vanaf het begin naar een hoog marktaandeel
- gebruik daarvoor EU-promotiefondsen
- start bilaterale handelsgesprekken om buitenlandse markten toegankelijker te maken voor Europese wijnen
- zet EU-maatregelen in voor de op export georiënteerde wijnhuizen
De aanbevelingen moeten een 'expansiestrategie' mogelijk maken.
Fotocredits: Luis Tamayo
Dit artikel afdrukken
Een Italiaans team van deskundigen boog zich over de Europese wijnexport in de wereld. Ze constateerden dat Europese wijnboeren in de jaren 2000-2013 méér wijn zijn gaan exporteren en daar ook meer geld mee verdiend hebben. Maar dat blijkt vooral te gelden voor de wijnen in flessen. De laatste acht jaar zijn grote wijnexporteurs als de VS, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland het accent gaan leggen op bulkwijnen - wijn in grootverpakkingen zoals Bag in Box-dozen, de kiloknallers van de wijnwereld. Op dat gebied blijkt Europa achter te blijven.
Prijs belangrijker dan herkomst
De experts onderzochten een aantal 'case studies': VS, Rusland, China (inclusief Hong Kong), Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken en Japan. Bij wijnen in flessen kijkt de consument vooral naar kwaliteit en prijs. Prijsstabiliteit door de jaren heen is ook van belang, net als vermelding van de druivensoort op het etiket. Waar de wijn vandaag komt, is eigenlijk alleen voor de duurdere wijnen een overweging. Bij bulkwijnen zijn prijs en smaak het belangrijkste criterium, gevolgd door het beschikbare volume.
De Europese wijnexport maakt een soort automatisch onderscheid: kwaliteitswijn gaat in flessen, mindere kwaliteit in bulkverpakkingen. Dat heeft er voor gezorgd dat Europese wijnen vooral buiten Europa bijna automatisch in het topsegment terecht komen. Koploper daarbij, zowel voor fles als bulk, is Frankrijk. Een land als Spanje blijkt juist een lage-prijsstrategie te hanteren.
Marktaandeel loopt terug
Ondanks de goede exportresultaten blijkt het marktaandeel van Europese wijnen vooral in aantal gedronken liters terug te lopen. Daarom komt het rapport met een aantal aanbevelingen 'om de competitiviteit van de sector te verhogen', schrijft Vilt. Europa zou moeten zoeken naar nieuwe markten die niet zo voor de hand liggen en waar de grote concurrenten (Chili, Australië) nog geen vaste voet aan de grond hebben: Korea, Algerije en Mexico. Voorts zegt het rapport:
- streef in nieuwe markten, waar consumenten nog maar net wijn zijn gaan drinken, vanaf het begin naar een hoog marktaandeel
- gebruik daarvoor EU-promotiefondsen
- start bilaterale handelsgesprekken om buitenlandse markten toegankelijker te maken voor Europese wijnen
- zet EU-maatregelen in voor de op export georiënteerde wijnhuizen
De aanbevelingen moeten een 'expansiestrategie' mogelijk maken.
Fotocredits: Luis Tamayo
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Overigens heeft Italië al een oplossing, namelijk bulk voor de hoofdprijs verkopen.
@ Jarno, aan jouw oplossing wordt ook gewerkt. Het waterschap alhier kwam met een kaartje waaruit blijkt dat in 90 procent van het verzorgingsgebied er meer dan 50 milligram nitraat in een liter grondwater zit. Dat geeft, om het in Telegraaftaal te zeggen, de burger moed.
Ja, viel me ook op Jarno. Wij doen binnen de LLTB allerlei coachingprojecten met groepen van agrarische ondernemers om 'meerwaarde' te creëren in de keten en nu moeten uitgerekend de wijnboeren gaan bulken. Ach, eigenlijk een bevestiging van mijn stelling dat er in de voedselproductie altijd plek is voor zowel kwaliteitsbulk als aanbod voor nichemarkten. Het gaat om evenwicht. Helaas wordt dat in de gangbare plantaardige en dierlijke sectoren nooit bereikt als gevolg van lange, inflexibele productietijden, waarin 65.000 boeren en tuinders ook nog eens allemaal individuele planningen maken. Het is vervolgens te droog of te nat, hagel en storm of... juist perfect groeiweer met hoge opbrengsten en...lage prijzen. En dat is dan weer een tegenvaller voor de akkerbouwers maar goed voor de varkens- en pluimveehouders, want lage voerprijzen. Zo is er altijd wel wat, ik heb het niet eens over valutafluctuaties gehad.
Daar valt trouwens allemaal prima mee te leven, het is de eeuwenoude muze van het boerenbestaan, die in Limburg elk jaar nog collectief wordt beleefd in de vorm van drukbezochte oogstdankvieringen. Waar ik meer moeite mee heb....maar laten we het luchtig houden.
Binnen EU zou ik zeggen: zorg dat het tapwater (uit de kraan) de zelfde kwaliteit als in de middeleeuwen krijgt. Toen dronk men ook wijn (of bier) ter dorst lessing;)
@ Dick, dit verhaal moet je toch als tegen de haren in strijken overkomen.
Jij gaat toch voor toegevoegde waarde op het gebied van sentiment, terwijl ik toch duidelijk lees: "Waar de wijn vandaan komt, is eigenlijk alleen voor de duurdere wijnen een overweging. Bij bulkwijnen zijn prijs en smaak het belangrijkste criterium, gevolgd door het beschikbare volume."
Kortom het is voor de EC van belang dat er iets uit de EU verdwijnt om deviezen binnen te krijgen. Waarom niet voor dierlijke producten?
Met de dalende euro zal de export buiten de EU verder toenemen. De import wordt duurder. Dat geeft opwaartse prijsdruk in de EU.
Goed nieuws voor de Zuid Europese lidstaten.
En voor de consument wellicht reden om toch eens aan de bag in box te gaan denken.