De Europese Commissie heeft een concurrentie-analyse laten uitvoeren naar de concurrentiepositie van Europese wijnen. Een en ander met het oog op eventuele beleidsmaatregelen.

Een Italiaans team van deskundigen boog zich over de Europese wijnexport in de wereld. Ze constateerden dat Europese wijnboeren in de jaren 2000-2013 méér wijn zijn gaan exporteren en daar ook meer geld mee verdiend hebben. Maar dat blijkt vooral te gelden voor de wijnen in flessen. De laatste acht jaar zijn grote wijnexporteurs als de VS, Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland het accent gaan leggen op bulkwijnen - wijn in grootverpakkingen zoals Bag in Box-dozen, de kiloknallers van de wijnwereld. Op dat gebied blijkt Europa achter te blijven.

Prijs belangrijker dan herkomst
De experts onderzochten een aantal 'case studies': VS, Rusland, China (inclusief Hong Kong), Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken en Japan. Bij wijnen in flessen kijkt de consument vooral naar kwaliteit en prijs. Prijsstabiliteit door de jaren heen is ook van belang, net als vermelding van de druivensoort op het etiket. Waar de wijn vandaag komt, is eigenlijk alleen voor de duurdere wijnen een overweging. Bij bulkwijnen zijn prijs en smaak het belangrijkste criterium, gevolgd door het beschikbare volume.

De Europese wijnexport maakt een soort automatisch onderscheid: kwaliteitswijn gaat in flessen, mindere kwaliteit in bulkverpakkingen. Dat heeft er voor gezorgd dat Europese wijnen vooral buiten Europa bijna automatisch in het topsegment terecht komen. Koploper daarbij, zowel voor fles als bulk, is Frankrijk. Een land als Spanje blijkt juist een lage-prijsstrategie te hanteren.

Marktaandeel loopt terug
Ondanks de goede exportresultaten blijkt het marktaandeel van Europese wijnen vooral in aantal gedronken liters terug te lopen. Daarom komt het rapport met een aantal aanbevelingen 'om de competitiviteit van de sector te verhogen', schrijft Vilt. Europa zou moeten zoeken naar nieuwe markten die niet zo voor de hand liggen en waar de grote concurrenten (Chili, Australië) nog geen vaste voet aan de grond hebben: Korea, Algerije en Mexico. Voorts zegt het rapport:
- streef in nieuwe markten, waar consumenten nog maar net wijn zijn gaan drinken, vanaf het begin naar een hoog marktaandeel
- gebruik daarvoor EU-promotiefondsen
- start bilaterale handelsgesprekken om buitenlandse markten toegankelijker te maken voor Europese wijnen
- zet EU-maatregelen in voor de op export georiënteerde wijnhuizen

De aanbevelingen moeten een 'expansiestrategie' mogelijk maken.

Fotocredits: Luis Tamayo
Dit artikel afdrukken