De inkoopkosten voor vlees stijgen snel. Omdat consumenten de hand op de knip houden door de crisis kunnen de consumentenprijzen niet navenant meestijgen. Campofrio, een van Europa's grootste vleeswarenproducenten, overweegt daarom diepgevroren varken uit Zuid-Amerika te gaan importeren
Campofrio is een van oorsprong Spaanse vleeswarenfabrikant die inmiddels is uitgegroeid tot de Europese marktleider in vleeswaren. In Nederland is het bedrijf eigenaar van Stegeman. Over de eerste negen maanden van dit jaar boekte Campofrio bijna 60 procent minder winst (4,7 miljoen euro ten opzichte van 11,6 miljoen over dezelfde periode vorig jaar). De groep is daarom op zoek naar manieren om de kosten te drukken. Karl-Heinz Kiesel, vicepresident van Campofrio meldt in L'usine nouvelle dat het concern daarom overweegt in Brazilië varkens te gaan slachten en het vlees diepgevroren naar Europa te vervoeren voor verdere verwerking.
Een dergelijk beleid leidt ertoe dat Europese boeren hun kosten zien stijgen en hun dieren niet eens meer met verlies kunnen verkopen. Ze blijven ermee zitten, met als gevolg dat de varkensstapel wordt afgebouwd. De toenemende vraag naar Zuid-Amerikaans varken zal op enige termijn weer tot een prijsstijging leiden als deze trend doorzet. De vraag is slechts bij welk volume. Gezien de stijgende prijs van diervoeders is te verwachten dat de prijzen van vleeswaren sterk zullen stijgen bij een even sterk afnemend consumptievolume. Mogelijk laat de overweging van Campofrio alvast een preview van de toekomst zien: de vlees(waren)consumptie zal flink dalen omdat de prijzen zullen flink stijgen. Niet omdat Wakker Dier dat wil, maar omdat de markt dat dicteert.
Fotocredits: site Campofrio, our brands
Dit artikel afdrukken
Een dergelijk beleid leidt ertoe dat Europese boeren hun kosten zien stijgen en hun dieren niet eens meer met verlies kunnen verkopen. Ze blijven ermee zitten, met als gevolg dat de varkensstapel wordt afgebouwd. De toenemende vraag naar Zuid-Amerikaans varken zal op enige termijn weer tot een prijsstijging leiden als deze trend doorzet. De vraag is slechts bij welk volume. Gezien de stijgende prijs van diervoeders is te verwachten dat de prijzen van vleeswaren sterk zullen stijgen bij een even sterk afnemend consumptievolume. Mogelijk laat de overweging van Campofrio alvast een preview van de toekomst zien: de vlees(waren)consumptie zal flink dalen omdat de prijzen zullen flink stijgen. Niet omdat Wakker Dier dat wil, maar omdat de markt dat dicteert.
Fotocredits: site Campofrio, our brands
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Die paar boeren die er nog zijn in NL zijn druk met overleven in een door regelgeving dichtgetimmerd land en hebben dus geen tijd om te reageren. Is toch erg jammer dat ik onderweg mensen tegenkom die hopen dat er weer een keer honger komt in NL. Waardering voor onze boeren in het land met de meeste regeltjes en meeeters ter wereld is ver te zoeken.
En verder: doodse stilte hierover op boerensites in NL. Onbegrijpelijk.
Dick, ik hoop dat jij gelijk krijgt. Volgens mij is de rol van 'verwerkers' aanzienlijk op de prijsvorming. En de marge nog aanwezig. Verwerkers drukken veehouders (en tuinders) naar beneden. In een rol van wat ik ingredient-toeleverancier noem. Ik hoop dat ik vreselijk ongelijk heb.
Wouter, niet zo somber. Heel slimme agri-ondernemers weten hier goed mee om te gaan. In Brazilië koop je voor - zeg - 80. In NL produceer je voor 100. In Roemenië ook voor 80. of licht meer. Een mooie mix houdt alles overeind. Je produceert tegen een prijs van 90 maar kunt op een midprijs van 95 verkopen. Dat levert je 5 op. Dat is het spel dat gespeeld gaat worden.
Of we hier minder gaan maken? Ja. Maar het wordt niet minder rendabel. eerder meer. De boerenkoepels hebben maar 1 probleem: hoe wijs je aan wie verdwijnt?
Dat is de vraag die niet gesteld mag worden.
Ik ben van de zomer bij een vestiging van Campofrio in Roemenie geweest (en heb zakelijk ook relaties met vestigingen in Spanje). Tot nu toe haalt die vestiging vlees uit Duitsland of via de VION. Hun strategie was me echter glashelder: goedkope varkens uit Roemenie of een ander land op termijn. Ik zit al maanden op mijn wangen te bijten. Je hoeft geen Einstein te zijn om te weten wat dit voor de NL-varkenssector op termijn gaat betekenen. ;-( Waarom vleeswaren uit handen geven aan buitenlandse partijen, waarom hammen uit zuid-europa, waarom straks kookworsten via Roemenie naar de Aldi (en op termijn naar UK en Benelux). Waarom geen nieuwe conserveertechologieen. Ik beschouw mezelf als professional, maar sta erbij en kijk ernaar. Neen, dit gaat zeer grote implicaties hebben op termijn. De Nederlandse sector mag zijn hart vasthouden. Enne, vergeet die sterren maar. Een enkeling zal geluk hebben. Maar op termijn ook niet. Neen, ik kan hier heel somber over worden.