Het Europees Parlement wil bijna de hele Europese levensmiddelenketen reguleren. Dit ondanks waarschuwingen van de Europese consumentenbond (BEUC) en de Europese mededingingsdienst voor kwalijke gevolgen daarvan voor de koopkracht van de consument. Die zal meer geld kwijt zijn voor dezelfde boodschappen. Die waarschuwing laat Marc Jansen van het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, horen aan de vooravond van een belangrijk besluit in Brussel over de regulering van de levensmiddelenketen.
Het Europees Parlement (EP) zet erop in dat boeren en fabrikanten met méér dan één miljard euro aan omzet op jaarbasis onder nieuwe EU handelspraktijkenwetgeving voor de levensmiddelenketen beschermd zouden moeten worden tegen grote kopers (fabrikanten en retailers). De Nederlandse overheid daarentegen stelt zich op het standpunt dat in principe alleen kleine en middelgrote boeren en producenten (maximale jaaromzet 50 miljoen euro) onder de wetgeving bescherming behoeven. Dit is conform het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie, waar het CBL ook achter staat. Enkele lidstaten zouden niettemin bereid zijn water bij de wijn te doen, om tot een akkoord te komen. Woensdag 12 december komen het EP, de Europese Commissie en lidstaten in Straatsburg voor de vijfde keer bijeen om tot een compromis te komen.
De Europese consumentenkoepel BEUC, waarvan ook de Nederlandse Consumentenbond lid is, maakt zich 'grote zorgen' over het de inzet van het EP en vreest voor duurdere levensmiddelen. De consumentenkoepel ziet geen enkele rechtvaardiging waarom het Parlement de reikwijdte van het oorspronkelijke wetgevingsvoorstel van de Europese Commissie wil uitbreiden van kleine en middelgrote boeren en producenten naar grote agro-coöperaties en grote fabrikanten. "In plaats van het MKB en boeren te beschermen creëert het parlement een situatie waarin grote producenten druk kunnen uitoefenen op exploitanten in de gehele toeleveringsketen in hun eigen economisch belang," aldus BEUC.
Volgens Paolo de Castro, vicevoorzitter van de landbouwcommissie van het EP en vertegenwoordiger van het parlement in de compromisonderhandelingen met de lidstaten, wil het EP bedrijven met een omzet tot 1,25 miljard euro op jaarbasis onder de wetgeving bescherming krijgen. Als gevolg zou nagenoeg de volledige Europese levensmiddelenketen worden gereguleerd. Slechts een klein percentage van producenten realiseert meer dan 1,25 miljard euro omzet, waaronder Nestlé, Coca-Cola en Unilever.
Mededinging
De Europese mededingingsdienst deelt de zorgen van de Europese consumentenkoepel BEUC. Het uitbreiden van de reikwijdte van de wetgeving van MKB bedrijven naar grote fabrikanten "vermindert de druk die grote kopers kunnen uitoefenen op grote fabrikanten om hun marges te verminderen en kan een significante marktverstoring impliceren omwille van de brede impact op de markt en uiteindelijk op de consumentenprijzen" aldus de Europese mededingingsdienst.
De Europese mededingingsdienst voorziet bovendien dat als grote fabrikanten hogere prijzen kunnen bedingen, zij dit voordeel niet zullen delen met boeren en tuinders en mkb-leveranciers maar in hun eigen zak zullen steken.
Het CBL roept de EU-lidstaten, en in het bijzonder onze vice-premier Carola Schouten, op de poot stijf te houden en de reikwijdte van de wetgeving te beperken tot MKB-bedrijven en boeren. Het MKB concept berust op goed verankerde beginselen van EU-recht. Het oprekken van de bestaande MKB-definitie tot 1,25 miljard euro omzet zoals het Europees Parlement wenst, is volkomen arbitrair en zal voedsel nodeloos duurder maken. Het is onverantwoorde koehandel om zo Europese wetgeving voor de levensmiddelendistributieketen op te stellen, die dagelijks van toepassing zal zijn op miljoenen transacties in duizenden verschillende scenario's, zonder serieus naar de impact te kijken en de onbedoelde gevolgen in overweging te nemen. De consument zal het gelag gaan betalen van de doorgeslagen regelzucht van het Europees Parlement.
Dit artikel afdrukken
In plaats van het MKB en boeren te beschermen creëert het parlement een situatie waarin grote producenten druk kunnen uitoefenen op exploitanten in de gehele toeleveringsketen in hun eigen economisch belangDuurdere levensmiddelen
De Europese consumentenkoepel BEUC, waarvan ook de Nederlandse Consumentenbond lid is, maakt zich 'grote zorgen' over het de inzet van het EP en vreest voor duurdere levensmiddelen. De consumentenkoepel ziet geen enkele rechtvaardiging waarom het Parlement de reikwijdte van het oorspronkelijke wetgevingsvoorstel van de Europese Commissie wil uitbreiden van kleine en middelgrote boeren en producenten naar grote agro-coöperaties en grote fabrikanten. "In plaats van het MKB en boeren te beschermen creëert het parlement een situatie waarin grote producenten druk kunnen uitoefenen op exploitanten in de gehele toeleveringsketen in hun eigen economisch belang," aldus BEUC.
Volgens Paolo de Castro, vicevoorzitter van de landbouwcommissie van het EP en vertegenwoordiger van het parlement in de compromisonderhandelingen met de lidstaten, wil het EP bedrijven met een omzet tot 1,25 miljard euro op jaarbasis onder de wetgeving bescherming krijgen. Als gevolg zou nagenoeg de volledige Europese levensmiddelenketen worden gereguleerd. Slechts een klein percentage van producenten realiseert meer dan 1,25 miljard euro omzet, waaronder Nestlé, Coca-Cola en Unilever.
Mededinging
De Europese mededingingsdienst deelt de zorgen van de Europese consumentenkoepel BEUC. Het uitbreiden van de reikwijdte van de wetgeving van MKB bedrijven naar grote fabrikanten "vermindert de druk die grote kopers kunnen uitoefenen op grote fabrikanten om hun marges te verminderen en kan een significante marktverstoring impliceren omwille van de brede impact op de markt en uiteindelijk op de consumentenprijzen" aldus de Europese mededingingsdienst.
De Europese mededingingsdienst voorziet bovendien dat als grote fabrikanten hogere prijzen kunnen bedingen, zij dit voordeel niet zullen delen met boeren en tuinders en mkb-leveranciers maar in hun eigen zak zullen steken.
Als grote fabrikanten hogere prijzen kunnen bedingen, zullen zij dit voordeel niet zullen delen met boeren en tuinders en mkb-leveranciers maar in hun eigen zak stekenHet CBL wijst erop dat het over-reguleren van de levensmiddelendistributieketen in het bijzonder consumenten met een smalle beurs zal raken. Consumenten geven relatief het meest van hun inkomen aan boodschappen uit. Als gevolg zullen zij prijsstijgingen het zwaarst voelen. Net die groep die zich momenteel in een aantal EU-lidstaten, waaronder Nederland, verzet tegen hoge prijzen van levensonderhoud zoals energiekosten, huurprijzen, zorgkosten en voedselprijzen. Het Nibud concludeerde recent dat van de 8 miljoen huishoudens in Nederland, er 2,6 miljoen zijn die met moeite kunnen rondkomen.
Het CBL roept de EU-lidstaten, en in het bijzonder onze vice-premier Carola Schouten, op de poot stijf te houden en de reikwijdte van de wetgeving te beperken tot MKB-bedrijven en boeren. Het MKB concept berust op goed verankerde beginselen van EU-recht. Het oprekken van de bestaande MKB-definitie tot 1,25 miljard euro omzet zoals het Europees Parlement wenst, is volkomen arbitrair en zal voedsel nodeloos duurder maken. Het is onverantwoorde koehandel om zo Europese wetgeving voor de levensmiddelendistributieketen op te stellen, die dagelijks van toepassing zal zijn op miljoenen transacties in duizenden verschillende scenario's, zonder serieus naar de impact te kijken en de onbedoelde gevolgen in overweging te nemen. De consument zal het gelag gaan betalen van de doorgeslagen regelzucht van het Europees Parlement.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het besluit is uitgevallen in het nadeel van deze opinie. Het CBL reageert als volgt:
Het CBL, de koepel van supermarkten en foodservicebedrijven, is teleurgesteld in het politieke besluit in Brussel om de onderhandelingsruimte van supermarkten ten opzichte van fabrikanten eenzijdig in te perken in het nadeel van supermarkten.
Het is een zware politieke interventie tegen contractvrijheid en ondernemerschap en vrije marktwerking in het algemeen voor een belangrijke keten waar alle burgers van Nederland dagelijks hun eerste levensbehoefte kopen.
De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers is met dit wetsvoorstel ingegaan tegen de adviezen van de Europese mededingingsdienst. Bovendien zijn de zorgen van de Europese consumentenorganisatie BEUC volledig genegeerd.
Het is een slecht onderbouwd en ondoordacht besluit van Europese politici en Landbouwministers die hiermee denken de boeren te beschermen, maar juist grotere fabrikanten in de kaart spelen. Fabrikanten kunnen een hogere prijs voor hun producten bedingen nu supermarkten minder tegenwicht kunnen bieden in de onderhandelingen. Hiervan gaat de consument aan de kassa van de supermarkt het gelag betalen. Voedsel gaat duurder worden. Het is vrijwel uit te sluiten dat boeren hier voordeel van zullen hebben omdat de hogere winsten van fabrikanten niet zullen leiden tot hogere prijzen voor de aardappelen, de melk, het graan, het varken of het ei.
Het wetsvoorstel zal in de praktijk leiden tot veel bureaucratische rompslomp en juridificering van de voedselketen. Bovendien leidt het wetsvoorstel tot rechtsongelijkheid voor supermarkten ten opzichte van fabrikanten. Eventuele klachten mogen anoniem en door ‘derde partijen’ worden ingediend bij een nieuwe aan te wijzen Autoriteit. Leveranciers mogen alleen klagen over afnemers, afnemers niet over leveranciers. Deze eenzijdigheid en rechtsongelijkheid is oneerlijk en niet te rechtvaardigen in een rechtsstaat als Nederland.
Het CBL roept het Nederlandse Kabinet, het Parlement (Eerste en Tweede Kamer) en de Raad van State op om met een kritisch blik het wetgevingsvoorstel in Nederland te ontvangen en oog te hebben voor de rechtspositie van bedrijven en de economische consequenties voor alle burgers van Nederland van dit Brusselse compromis.
Het is dan wel weer spannend dat Jan Huitema (Europarlementariër voor de VVD, je zou zeggen ook een liberaal), als volgt reageert:
Geweldig nieuws! Eindelijk is er een akkoord bereikt over oneerlijke handelspraktijken in de landbouw. Samen met de Raad van Ministers, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn we het vandaag eens geworden over nieuwe wetgeving die deze oneerlijke handelspraktijken aanpakt.
Ik ben heel blij dat we na zoveel jaren discussie nu een akkoord hebben bereikt. Mijn grootste zorg was dat deze wetgeving weer uitgesteld werd en door onze vingers zou glippen. Na de Europese verkiezingen op 23 mei zijn de kaarten namelijk weer opnieuw geschud. Dan hadden we weer opnieuw moeten beginnen.
Concreet gaat deze wetgeving dus over de verbetering van de positie van de boer en tuinder in de voedselketen. Als primaire producent en leverancier is de boer of tuinder meestal de kleinere partij tegenover grote inkopers, zoals supermarkten.
De relatie tussen die partijen is vaak niet in balans. Grotere partijen hebben een betere machtspositie en staan sterker tijdens onderhandelingen. Hierdoor worden boeren en tuinders te vaak de dupe van oneerlijke handelspraktijken, die tot nu toe nog niet aangepakt konden worden. Dan gaat het bijvoorbeeld over betalingen aan leveranciers buiten de gestelde betalingstermijn of contractvoorwaarden die zomaar gewijzigd worden terwijl een contract nog loopt.
Een gelijk speelveld is cruciaal voor eerlijke handel. Het is dus hoog tijd dat we de onderhandelingspositie van boer en tuinder versterken en de machtsbalans tussen partijen in de voedselketen gelijk trekken. Zodat inkopers geen misbruik meer kunnen maken van boer en tuinder. Daar zorgt deze wetgeving voor. Een gelijke machtsbalans voor eerlijke handel.
Als je de btw op levensmiddelen op een achternamiddag met 50% weet te verhogen is dit maar klein bier. En wat te denken van het gas met € 300 p.j.? En wat te denken van de zorgverzekering premies? He?
De Europese Commissie wil uitbreiden van kleine en middelgrote boeren en producenten naar grote agro-coöperaties en grote fabrikanten.
Wat te denken van agro-coöperaties met participatie van burgers en boeren?
Als we kijken welke winstmarges er nu gemaakt worden in de keten incl. de supers, en we organiseren het zo dat de BB de baas zijn, is de keten weer faciliterend. Nu faciliteren consumenten en producenten de keten partners en zij gaan heen met de buit. kijk maar naar de quote 500. Dit is niet onrealistisch een sprekend voorbeeld is er al daarvoor een diepe buiging.
Grote fabrikanten kunnen in dit concept mee draaien onder de vooraf gestelde voorwaarden, door de participanten opgesteld, dus als partner.
De kleine boeren hebben geen moer aan die vrijere mededingings interpretatie. Te veel aanbieders er is dus geen kartel te vormen. Stel eisen aan binnenlandse en buitenlandse productie gelijk. Nu wordt men weer met een kluitje het riet in gestuurd.
Het verschil tussen 1 % teveel voedsel productie of 1 % te weinig is zeer klein.
En daar komen de voedselverwerkers en ook de consumenten over niet te lange tijd zeker achter.
Zeker als de overheid met deze snelheid de Nederlandse boeren om zeep blijft helpen door haar onuitputtelijke regeldrift.