In de jaren '90 van de vorige eeuw moesten de grote Europese bierbrouwers Carlsberg en Heineken hun activiteiten in Myanmar op een laag pitje zetten. Toen moest hun ambitie wijken voor westerse sancties tegen de militaire dictatuur die daar toen de macht had.

Heineken trok zich in 1996 helemaal terug uit het land om reputatieschade te voorkomen. In 2011 nam Myanmar - het voormalige Birma - een nieuwe grondwet aan. Sinds april 2013 zijn de EU-sancties van tafel.

Veelbelovende biermarkt
Alle reden voor Europese brouwers, Carlsberg en Heineken voorop, om zich weer op Myanmar te richten. Myanmar is een aantrekkelijke biermarkt. Het land telt meer dan 53 miljoen inwoners en de welvaart neemt toe. Naar verwachting verdubbelt de middenklasse per 2020. Meer dan 80% van de volwassen Myanmarezen drinkt bier, dat nu nog gebrouwen wordt door de voormalige staatsbrouwerij Myanmar Brewery. Tussen 2009 en 2013 namen de bierverkopen in Myanmar met 14% toe, tot $ 265 miljoen. In 2018 zou de bieromzet in Myanmar $ 675 miljoen moeten bereiken, voorspelt Euromonitor.

Carlsberg investeerde eerder dit jaar al $ 75 miljoen in een eigen lokale brouwerij. Heineken opent 12 juli zijn nieuwe brouwerij, die $ 60 miljoen gekost heeft. Beide bedrijven werken samen met lokale partners.

Heinekenstrategie: Opkomende markten
De expansie van de Europese brouwers komt niet onverwacht. De bierconsumptie in Europa vertoont al jaren een dalende lijn. Voor Heineken is expansie in opkomende markten onderdeel van de groeistrategie. "Heineken neemt in opkomende markten berekende risico's. Die maken een belangrijk deel uit van de toekomstige groei van het bedrijf", zegt Leo Evers, directeur van Heineken in Vietnam, op Bloomberg. De demografische ontwikkelingen in Myanmar lijken volgens Evers veel op die in Vietnam. Daar begon Heineken in 1991 en dat land is nu Heinekens derde markt, na Mexico en Nigeria.

Fotocredits: 'Myanmar Beer', 2007, Fionn Kidney
Dit artikel afdrukken