Loopt de discussie over een voedselkeuzelogo in Nederland al hoog op, binnen Europa is het bereiken van consensus nog veel moeilijker, constateert Foodnavigator. De Europese Commissie onderzoekt momenteel hoe het gesprek over een label dat gezonde keuzes moet stimuleren tussen belanghebbenden en lidstaten vergemakkelijkt kan worden. Hoe valide zijn de huidige labels, welk label is 'het beste' en moet er één Europees label komen? - dat zijn de vraagstukken die op tafel liggen. In 2019 wil de Europese Commissie haar bevindingen presenteren.
Verschillende lidstaten kennen al eigen labels. Het Britse stoplichtsysteem was in 2012 het eerste 'front of pack'-label. Het werd, vooral dankzij de medewerking van de supermarkten, een succes. In Nederland kenden we het Vinkje, dat in 2016 afgeschaft werd. De Scandinavische landen hanteren het sleutelgat-logo. Het Franse NutriScore is inmiddels ook in België en Spanje overgenomen. Het door levensmiddelenfabrikanten ontwikkelde ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL) is mislukt. De Nederlandse supermarkten wachten niet langer op de overheid en Voedselstoplicht">beginnen vast met NutriScore.
De reactie van de levensmiddelenindustrie illustreert op nationaal niveau wat de Europese Commissie aan problemen wacht in Europa.
FoodNavigator - To be or not to be? Battle lines dawn over nutritional labelling in Europe
Verschillende lidstaten kennen al eigen labels. Het Britse stoplichtsysteem was in 2012 het eerste 'front of pack'-label. Het werd, vooral dankzij de medewerking van de supermarkten, een succes. In Nederland kenden we het Vinkje, dat in 2016 afgeschaft werd. De Scandinavische landen hanteren het sleutelgat-logo. Het Franse NutriScore is inmiddels ook in België en Spanje overgenomen. Het door levensmiddelenfabrikanten ontwikkelde ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL) is mislukt. De Nederlandse supermarkten wachten niet langer op de overheid en Voedselstoplicht">beginnen vast met NutriScore.
De reactie van de levensmiddelenindustrie illustreert op nationaal niveau wat de Europese Commissie aan problemen wacht in Europa.
#brexit. En de #EU (minus UK dus) lijkt voor NutriScore te gaan. Land voor land. Prima aanpak.
Misschien zijn ze in Brussel ook wel bang dat de landen dan gaan zeggen dat ze zich er 'weer mee willen bemoeien'. In dit geval zou het beter zijn wat betreft al het reisverkeer die overal terecht komt en ook daar naar supermarkten gaat.
Gaan dergelijke logo's ook op de markt verschijnen trouwens? Op de voorverpakte kaas(oa) in de super zal het komen te staan, maar hoe zit het met de kaas op de markt waar het meeste vers gesneden wordt, maar ook de kaas die in sommige winkels zo afgesneden wordt, papiertje/plasticje eromheen en sticker erop? We willen als consument dan ook daar toch wel een kleurtje op zien?
#2 Astrid,
We willen als consument ?
Net als jij ben ik slechts 1 consument en ik hoef geen logo. Hetzelfde geldt voor mijn echtgenoot.
Nee, ik hoef ook geen logo, maar je moet het in zijn algemeen zien Sytske, supers komen ermee omdat 'wij het als consument' willen, zeggen zij, want er zouden een paar (100?) consumenten erover ondervraagd izjn en het merendeel wilde het? Dus: "wij als consument" willen dat dan toch?
Maar ik net als jij die er niet op zit te wachten vind dan wel dat als het er komt het op ALLES gezet moet worden, elke soort appels, elke banaan enz ook een logo, maar ook bij alle kleinere winkels zoals de Turkse groente/van alles winkel, op de markt, ik zou het zelfs op de menukaart van de Chinees willen zien alsook bij de MacD enz. Als je de cola, koekjes en meer verpakt spul gaat beoordelen, dan vind ik dat alles eraan moet geloven.
Edit: dus ook alles wat je online kan kopen, van mueslirepen bij Mymuesli tot de vloeibare stevia van de SteviJadrogist tot de koolhydraatarme tortilla's bij de diverse dieetwebsites enz enz.
#4 Astrid,
Wat jij wilt zal sowieso niet gebeuren en slaat, mijns inziens, nergens op.