In verschillende exitplannen en strategieën komt meer ruimte voor fietsers naar voren. De Brusselse regering voegde de daad al bij het woord en is bezig 40 kilometer aan rij- en parkeerstroken om te vormen tot fietspaden.

Ook verder van huis worden plannen gemaakt, zoals in Italië. Het stadsbestuur van Rome grijpt de coronacrisis aan om ruim baan te maken voor de tweewieler. Voordat de scholen in september weer opengaan moet er 150 kilometer nieuw fietspad liggen. Ook Italiaanse steden als Genua, Turijn en Milaan investeren in extra fietspaden en werken ze aan plannen om de fiets voorrang te geven. In Milaan probeert het stadsbestuur al jarenlang het autorijden in de stad te ontmoedigen. De coronacrisis kan inwoners net dat zetje geven om wel de fiets, elektrische scooter of step te pakken voor het gemiddelde woon-werkverkeer ritje van 4 kilometer. In de zomer wil de vice-burgemeester fietspaden aanleggen en voetpaden verbreden.

Naast fietsasfalt is er ook een cultuuromslag nodig. Zo vinden Romeinen fietsen zwaar, gevaarlijk, langzaam en onhandig. Slechts 1% van de verplaatsingen gaat in de Italiaanse stad per fiets. Een motivatie voor de Romeinen kan zijn dat tijdens de lockdown er vanaf de heuvels rondom Rome genoten kon worden van een helder uitzicht over de stad. Ondertussen is dat beeld alweer vertroebeld.

Gevaarlijke cocktail
Dat is ook een van de voornaamste reden dat Parijs haar inwoners de fiets op wil krijgen. “We mogen na 11 mei niet worden overspoeld door auto’s. Dat zou de gezondheidscrisis verergeren. De luchtvervuiling is al een crisis op zich. In combinatie met het virus wordt het een gevaarlijke cocktail”, aldus burgemeester Anne Hidalgo met haar eigen exitplan. Parijzenaars krijgen 650 kilometer aan nieuwe fietspaden die in grote lijnen de drukste metro- en treinverbindingen volgen. In het centrum van de stad worden grote straten autovrij gemaakt en komt er 50 kilometer aan tijdelijke coronafietspaden.

Uitverkocht
De Britten voelden het misschien al aankomen. In Zuid-Londen is bijna geen fiets meer te krijgen. Sinds het begin van de lockdown zien fietsfabrikanten, winkels en werkplaatsen de populariteit van de fiets stijgen. Volgens de Vereniging van Fietshandelaren wachten zo’n 20.000 verkochte fietsen nog op levering en bouw. Met minder verkeer op de wegen durven Britten de fiets te pakken.

Het Verenigd Koninkrijk investeert naar verwachting £250 miljoen in fietspaden. Om forenzen uit het OV te halen wil de regering ook elektrische scooters toelaten op de weg. Campagnevoerders vinden dat het niet ver genoeg gaat. Negen organisaties roepen in een open brief de regering op om te zorgen dat het weer in beweging komen van de natie op een schonere en veiligere manier kan. “Na de ongekende inspanningen en opofferingen om duizenden levens te redden van Covid-19 zou het volstrekt absurd zijn als we toestaan dat er nog duizenden andere levens vervroegd worden beëindigd door de verwoestende gevolgen van de giftige vervuiling”, is te lezen in de brief.

1,5metersamenleving
In Nederland lijkt de invulling van de anderhalvemetersamenleving de voornaamste reden om meer ruimte aan fietsers en voetgangers te geven. Amsterdam wil de fietsers de rijbaan opsturen zodat voetgangers de fietspaden op kunnen. Om dat te bewerkstelligen onderzoekt de gemeente of de maximumsnelheid tijdelijk teruggebracht kan worden van 50 naar 30 kilometer per uur. Amsterdam kijkt ook naar gehele of gedeeltelijke afsluiting van wegen voor auto’s, eenrichtingsverkeer ook voor voetgangers en van autoparkeerplaatsen fietsparkeerplaatsen maken.

Bijna de helft van de Nederlandse reizigers stapt het OV niet in, ook al worden mondkapjes verplicht
Rotterdam wil de ruimte op straat opnieuw verdelen. Fietsers en voetgangers moeten meer ruimte krijgen door onder meer het opheffen van parkeerplaatsen in smalle straten en een langer groen verkeerslicht. In het centrum testte de stad het afsluiten van wegen voor gemotoriseerd verkeer. Inwoners kunnen 1,5meterknelpunten melden bij de gemeente.

De Fietsersbond grijpt de situatie aan om verschillende gemeenten te adviseren over herinrichting van het wegdek. Voor een veilige en verantwoorde anderhalvemetersamenleving raadt de bond gemeenten aan om maatregelen snel door te voeren, ook al hebben voetgangers en fietsers in Nederland relatief gezien veel ruimte.

Openbaar vervoer
Want al zouden we weer mogen, niet iedereen staat erom te springen om met het openbaar vervoer te gaan. Omdat ze het niet veilig vinden, wil bijna de helft van de Nederlandse reizigers het OV niet meer in, ook al worden mondkapjes verplicht. Dat blijkt uit een peilingonder het EenVandaag Opiniepanel. Om dezelfde reden kiezen ook onze zuiderburen nu liever voor de auto, fiets of benenwagen. Bijna eenderde van de Belgen zou van plan zijn het openbaar vervoer minder te gaan gebruiken in vergelijking met voor de coronacrisis. De Belgen herontdekken onder andere de fiets doordat de auto aan de kant moest blijven staan.

Naast luchtvervuiling verminderen en het ontvluchten van het OV, heeft fietsen natuurlijk nog een voordeel. Het helpt om gezond en fit te blijven.
Dit artikel afdrukken