Ursula Von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, spreekt over 8 dagen haar eerste 'State of the Union' uit, zeg maar de Troonrede van de EU. Volgens de Frankfurter Allgemeine zal Von der Leyen aanmerkelijk aangescherpte klimaatdoelen neerzetten.
De Europese Commissie streeft naar een klimaatneutraal Europa in 2050. Dat moets via een tussenstap van 40% reductie van broeikasgasuitstoot in vergelijking met 1990. Von der Leyen zou deze doelstelling op willen trekken naar 55%.
Welke concrete gevolgen het 55%-doel gaat hebben voor de lidstaten en de verschillende sectoren is - uiteraard - nog niet duidelijk. Een eerste indicatie is dat de prijs van emissierechten tot 2030 op €55 per ton uit zou kunnen komen, in plaats van de €30 waar tot nu toe mee gerekend wordt, schrijft de krant. Ook voor de Nederlandse energie- en klimaatopgave - die toch al onder vuur lag omdat biomassa niet meer als duurzaam geldt - zullen de nieuwe ambities de nodige impact hebben.
Voor de sectoren die niet onder de EU-emissiehandel vallen (Vervoer, Bouw en Landbouw), zou de CO2-uitstoot tegen 2030 met 42% moeten verminderen ten opzichte van 2005. Nu is in die sectoren een reductie van 30% voorzien.
Als Von der Leyen voor de nieuwe ambities gaat, zullen het Europarlement en de Europese Raad er over moeten besluiten. Op dit moment bekleedt Duitsland het EU-Raadsvoorzitterschap. In die hoedanigheid streeft de Duitse regering ernaar "ten minste de onderhandelingen in de Raad van Ministers voor het einde van het jaar af te ronden."
FAZ - F.A.Z. exklusiv: EU-Kommission will Klimaziel für 2030 spürbar verschärfen
De Europese Commissie streeft naar een klimaatneutraal Europa in 2050. Dat moets via een tussenstap van 40% reductie van broeikasgasuitstoot in vergelijking met 1990. Von der Leyen zou deze doelstelling op willen trekken naar 55%.
Welke concrete gevolgen het 55%-doel gaat hebben voor de lidstaten en de verschillende sectoren is - uiteraard - nog niet duidelijk. Een eerste indicatie is dat de prijs van emissierechten tot 2030 op €55 per ton uit zou kunnen komen, in plaats van de €30 waar tot nu toe mee gerekend wordt, schrijft de krant. Ook voor de Nederlandse energie- en klimaatopgave - die toch al onder vuur lag omdat biomassa niet meer als duurzaam geldt - zullen de nieuwe ambities de nodige impact hebben.
Voor de sectoren die niet onder de EU-emissiehandel vallen (Vervoer, Bouw en Landbouw), zou de CO2-uitstoot tegen 2030 met 42% moeten verminderen ten opzichte van 2005. Nu is in die sectoren een reductie van 30% voorzien.
Als Von der Leyen voor de nieuwe ambities gaat, zullen het Europarlement en de Europese Raad er over moeten besluiten. Op dit moment bekleedt Duitsland het EU-Raadsvoorzitterschap. In die hoedanigheid streeft de Duitse regering ernaar "ten minste de onderhandelingen in de Raad van Ministers voor het einde van het jaar af te ronden."
#64 Kassen misschien?
Vervoer, bouw en landbouw vallen niet onder de EU-emissiehandel. Dus dat de landbouw geld gaat ontvangen voor CO2 reductie is niet juist, dat ze (de landbouw dus) "de oplossing" hebben klopt ook niet. Landbouw zal dus ook Co2-uitstoot moeten reduceren, door hoger grondwaterpeil in veenweide gebieden etc. en krijgt niets en hoeft alleen de eigen problemen op te lossen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Vorig jaar waren we met een Europees ECCO project oa van ZLTO, met wat partners uit Belgie en Duitsland op excursie. Het ging over warmtenetten. Iets wat over 30 jaar eigenlijk als 'oplossing' grootschalig uiterold zou moeten zijn. Naast andere dingen. Warmtenetten zijn nu nog eigenlijk kleinschalig (op dorpsniveau of wat delen van wijken) en draaien coöperatief en met vrijwilligers.
We kwamen met de bus in de buurt van de Dom van Keulen in de file te staan. Het oude fossiele systeem stond letterlijk vast in dominante massaliteit. Waar we gingen kijken in België (Bocholt) en Duitsland (omgeving Marburg) was zonder uitzondering vnl. houtgestookt. ( oa een houtzagerij die in eigen warmte voorzag met resthout en van het nabije dorp, waarbij het dorp ook voor een deel zelf in eigen warmteopwekking voorzag). De ZLTO-ers aanwezig vnl. rond Alphen-Chaam-Baarle-Nassau hadden een coöperatie, waarbij stallen verwarmd werden met resthout en geteelde wilg. Ook nog niet 'de' weg.
Bij ons in Terheijden realiseert men ( het TEC-Traais Energie Collectief) momenteel ook een warmtenet in combi met een zonneweide met lokaal draagvlak en 1 van de 28 A16 windmolens.
Von der Leyen leutert. Alles en iedereen (in de politiek en in tal van NGO's) leutert. De politieke wetten dienen zich te plooien naar de natuurwetten. Niet andersom. De voortdurende files zullen nul moeten worden. Niet alles kan overal van Remkes geldt niet alleen voor stikstof, maar voor alles. ( De veestappel halveren? Waarom niet de autostapel? Of iets anders.... Het politieke cherry-picken, links en rechts, is wellicht de grootste sta-in-de-weg? Politieke partijen zijn vandaag de dag niks anders dan marktkramen met marketingideeen... zoals men chips verkoopt. Zo schunnig is het dus geworden).
ps... ondertussen volop deels dode dennenbossen gezien.
Als we de WUR verkopen aan Jeff Bezos hebben we Lucas 23: 34 erg nodig Jan Peter.......
Het lijkt hier de EO wel... :-)
Wouter, #44 "Neen, ik denk eerder dat we het moeten zoeken in nieuwe innovatie en vooral het lef-van-doen"
Dan is het artikel in de Volkskrant interessant. Het verhaalt over de miljardairs van deze wereld die wetenschappelijk onderzoek als hobby hebben. Met een grote marketingdimensie. En een verdienmodel in termen van imago op de achtergrond.
Misschien moeten we gewoon de WUR verkopen aan Jeff Bezos.