De VanDrie Group, wereldmarktleider in kalveren met jaarlijks 1,4 miljoen geslachte kalveren, hoopt in 2015 circa 5.000 karkassen van vleeskalveren af te kunnen zetten in China en dat aantal in 2020 te laten oplopen tot 50.000.

Op dit moment is de Chinese markt nog gesloten, maar Hennie Swinkels van Van Drie 'heeft er goede hoop op dat de markt in 2014 wordt geopend', schrijft Boerderij. Door teruglopende volumes in Europa zoekt de Van Drie Group naar nieuwe markten. Mocht China open gaan, dan ligt er een schone taak in het verschiet: "China is een land met 1,3 miljard inwoners, maar regionale verschillen zijn groot en consumenten eten lang niet elke dag vlees. Bovendien is kalfsvlees een nieuw product. Je moet de markt zelf maken en ontwikkelen, waarbij chefs die in het westen zijn opgeleid belangrijk zijn." Chinezen eten voornamelijk varkensvlees.

Om de kans op succes te vergroten wil de Van Drie Group samen optrekken met FrieslandCampina, dat recent aankondigde te investeren in een kenniscentrum in China.
Dit artikel afdrukken