De Belgische journalist Katrin Swartenbroux bracht het balletje op Knack aan het rollen. Ze schrijft: "Hermès, LVMH (Dior, Louis Vuitton,..) en Kering (Gucci, Balenciaga, YSL,...) hebben de voorbije jaren lederlooierijen, alligatorboerderijen en weilanden vol merinoschapen opgekocht om vooral niet zonder de huid van deze dieren te vallen. Als je weet dat er drie krokodillen nodig zijn om een Hermès handtas te kunnen fabriceren, en dat de wachtlijst voor een Birkin bag ieder jaar langer wordt, is het logisch dat het zweet Hermès uitbreekt bij het idee dat ze jaarlijks moeten onderhandelen met kleine kroko-handelaren. Ook voor een alligator geldt immers dat je zijn vel best niet verkoopt eer hij geschoten is."

Verticale integratie is voor landbouw- en verwerkingsbedrijven al lang geen luxe meer. Transparantie, maar ook kwaliteit en prijs zijn dan in eigen hand. De keerzijde is dat de bedrijven zelf door consumenten aangesproken kunnen worden op, bijvoorbeeld, hun diervriendelijkheidsbeleid. Of, in het geval van de luxebedrijven, door (film)sterren en andere celebs. Zo distantieerde Jane Birkin zelf zich van Hermès nadat beelden naar buiten kwamen van krokodillenmishandeling.

Om dit soort 'affaires' te voorkomen, kiezen de modehuizen er voor kwekerijen en boerderijen in eigen hand te nemen. "Omdat ze willen dat de dieren goed behandeld en waardig geslacht worden," schrijft Swartenbroux. Dat geldt niet alleen voor krokodillen en alligators overigens. Luxeconglomeraat Kering richtte in 2013 het Python Conservation Partnership (PCP) op, een onderzoeksprogramma en "'engagement' om de handel in pythonhuiden zo ethisch mogelijk te laten verlopen en de soort te beschermen".

Hoe mooi de overwegingen ook klinken, de dieren hebben er waarschijnlijk weinig aan. PETA: "Dit heeft niets te maken met dierenwelzijn (...) Zolang dieren als handelsgoederen worden gezien zal de wreedheid jegens hen niet ophouden." Vanuit dat oogpunt is de verticale integratie van kwekerijen om de eigen aanvoer van exotisch leer veilig te stellen inderdaad niet meer dan een 'goedmakertje'.

Tenzij je natuurlijk, zoals Kering doet met zijn jaarlijkse Kering Award for Sustainable Fashion, ecologische innovaties en alternatieven bínnen de mode aanmoedigt. Zoals fruit-, ananas- of kombuchaleer. Daar hoeft geen dier het leven voor te laten en dat is op dit moment veel hipper.
Dit artikel afdrukken