'Foute' bedrijven nemen 'goede' over of fuseren ermee om hun imago op te vijzelen.
Uit de recent gepubliceerde Insights 2006 voor de Food sector laat Price Waterhouse Coopers zien dat opvallend veel overnames en fusies in de voedingsindustrie worden gemotiveerd door de wil 'goed' over te komen. Producten en ingrediënten moeten een eerlijke en duurzame herkomst hebben. Denk daarbij aan factoren als: geen kinderarbeid, eerlijke beloning, geen uitbuiting van arbeiders, milieu-vriendelijk én ... gezond (niet teveel suikers, vetten maar wel de broodnodige mineralen, vitaminen en anti-oxidanten).
"Ethical sourcing is now a factor in M&A," zegt Neil Sutton, head of the consumer products corporate finance team bij PricewaterhouseCoopers. "High-profile adverse publicity can have a major impact on brand value."
Dat wordt nog een hele opgave met de Nederlandse prijsdruk, die immers juist de andere kant opdwingt!
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In de nieuwsbrief van vanmorgen van Biofach lees ik dat prijsvechter Lidl zich helemaal in deze trend plaatst:
"LIDL STEIGT MIT FAIRTRADE- UND 40 BIO-ARTIKELN IN DEN RING
Am 20. April begann eine breit angelegte Einlistung von Bio-Artikeln mit einem Bio-Aktionstag. Das Handelsunternehmen Lidl beschäftigt in Deutschland 40.000 Mitarbeiter und betreibt rund 2.700 Lebensmittelmärkte. Seit Anfang des Jahres gibt es bereits einige Obstsorten in Bio-Qualität bei dem Discounter.
Ab Juni 2006 wird Lidl in allen Filialen in Deutschland unter der Eigenmarke „Fairglobe“ erstmals Waren mit Transfairsiegel anbieten. Dazu zählen Produkte wie Bio-Röst- und Instantkaffee, Bio-Bananen und Bio-Honig, Orangensaft, Schokolade in den Sorten Vollmilch und Edelbitter sowie brauner Rohrzucker. „Abhängig von der Verfügbarkeit und der Absatzentwicklung soll das Sortiment jedoch weiter entwickelt werden“, erklärt Thomas Oberle. Die „Fairglobe“-Produktlinie wird in enger Abstimmung zwischen Lidl und TransFair e.V. beworben. So sind beispielsweise gemeinsame Aktionswochen und Werbemaßnahmen für die fair gehandelten Produkte vorgesehen.
De zelfreinigende kracht is inderdaad opvallend. Ik was verrast dat PWC dit fenomeen op dit niveau ziet. Zou zelf gegokt hebben dat je het vnl. in de communicatie- en sponsorbudgetten zou terugvinden. Het lijkt er op dat er écht meer aan de hand is dan een laagje 'mooi & goed' vernis.
We houden hoop!Het lijkt me onontkoombaar. We raken met elkaar niet alleen beter geinformeerd, ook de mening vanuit de maatschappij lijkt me zal steeds krachtiger en invloedrijker worden.