Eetplaatjes die je voortdurend krijgt aangeboden stillen de honger. In plaats van een rammelende maag krijg je er juist minder trek van. Wel moet je meer dan 30 keer hetzelfde plaatje zien.

De aanleiding voor het onderzoek is het effect van de constante verleidingen op televisie en sociale media, die mensen voortdurend overspoelen met eten. Wat heeft dat voor effect op eetwensen en eetgedrag? "Op het moment van schrijven zijn zo’n 490 miljoen Instagram-berichten getagd met #food", schrijven de onderzoekers in de inleiding van hun artikel in vakblad Appetite.

Je krijgt een fysiologische reactie op iets waar je alleen maar aan hebt gedacht
M&M’s werden gebruikt om deelnemers te verleiden. Via een online studie kregen 400 deelnemers 3 of 30 keer hetzelfde plaatje te zien van een oranje M&M. Na een reeks met steeds 30 herhalingen antwoordden deelnemers minder happig op vragen als ‘Hoe graag zou je deze M&M nu willen eten?’ en ‘Hoeveel M&M’s zou je nu willen eten?’ dan na een reeks met 3. Deelnemers in de lange reeks gaven aan gemiddeld 2 M&M’s minder te willen eten, wat duidt op een verzadigd gevoel. Deze kleinere portie komt overeen met nog geen 50 kilocalorieën.

Hersenen maken geen verschil
Hoe dat komt? Je hersenen worden voor de gek gehouden. Eten activeert hersengebieden die betrokken zijn bij smaakwaarneming, maar ook bij alleen foto’s ervan. Vergelijk het met het idee dat je je tanden in een sappige appel zet. De hersenen geven dezelfde reactie als wanneer je echt een hap neemt. Onderzoeker Tjark Andersen zegt: “Je krijgt een fysiologische reactie op iets waar je alleen maar aan hebt gedacht”.

Met nieuwe deelnemers herhaalden de onderzoekers het experiment met plaatjes van alle kleuren M&M’s, en vervolgens met Skittles. In tegenstelling tot de chocolaatjes, smaken de verschillende kleuren Skittles wel anders. Toch hadden kleur noch smaak invloed op de onderzoeksresultaten: deelnemers voelden zich net zo vol.

Hoewel de plaatjes uit het onderzoek verre van lijken op de instagrammable posts, suggereert het team van Andersen dat de onderzoeksmethode zou kunnen helpen eetverleidingen te weerstaan. Veel dezelfde eetplaatjes kijken is goed voor de lijn. Het geeft je een vol gevoel, zonder ook maar iets te eten.

Of de gerapporteerde vermindering van 2 M&M’s de obesitaspandemie gaat helpen, zal zich in de praktijk nog maar moeten bewijzen.
Dit artikel afdrukken