Marjolein Streur
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Een experiment met rauwe worteltjes en een filmpje laat zien dat de invloed van een idool ook maanden later nog kan gaan werken.

Onderzoekers van de Wageningen Universiteit zette een kleuterklas rauwe worteltjes voor, terwijl Ernst, Bobbie en de rest de worteltjes aanprezen in een filmpje. Een andere kleuterklas kreeg alleen de wortels, zonder filmpje. Tijdens en na het kijken van het filmpje, aten de kleuters - tegen de verwachting van de onderzoekers in - nauwelijks meer wortels dan de kleuters die het filmpje niet hadden gezien.

Negen maanden later was het verschil er wel; de kinderen die het filmpje hadden gezien aten 20 tot 30 gram worteltjes meer dan de andere groep. “We waren ook verrast”, zegt hoofdauteur Zeinstra in de Volkskrant. “Misschien komt het omdat kinderen zich in sprongen ontwikkelen, en duurt het gewoon wat langer. Of misschien hadden de kinderen onbewust een link gelegd tussen het filmpje kijken en worteltjes eten.”
Dit artikel afdrukken