De IWC is een van de meest vooraanstaande wijnevenementen ter wereld. Ruim 400 juryleden proeven onder leiding van gerenommeerde wijnexperts wijnen van over de hele wereld. Wijnmakers, wijnhuizen, webwinkels, wijnhandelaren, slijters, supermarkten en horeca-leveranciers brengen hun wijnen in en hopen daarmee een medaille of award te verwerven. De winnende wijnen werden dinsdagavond tijdens het afsluitende diner bekend gemaakt.

De IWC proeverij leidt via het toekennen van medailles naar het verkiezen van regionale en nationale Trophies. Uit de laatste worden uiteindelijk de Champions gekozen. Alle proeverijen vinden blind plaats. Dit jaar verwierven de Engelse supermarkten zes van de zestien kampioenstitels, vooral in de categorie 'waar voor je geld'. Tesco was de overall supermarkt van het jaar winnaar en zag drie van z'n wijnen bekroond tot Great Value Champions, Marks & Spencer won de Great Value Champion voor z'n rosé en de bovendien de Own Label Award. Sainsbury's won de Fairtrade Award met Taste the Difference Chenin Blanc 2011.

In het onderstaande filmpje van het Awards Dinner reageren de opgetogen prijswinnaars:

Dit artikel afdrukken