Voor de elfde keer, sinds 2009, organiseert Wakker Dier de Liegebeestverkiezing. Wakker Dier nomineert bedrijven of organisaties vanwege ‘misleidende praatjes en plaatjes om hun dieronvriendelijke producten te verkopen’.

Dit jaar komen de ‘Nederland draait op zuivel-campagne’ van NZO, ‘stressvrije’ plofkippen van Kloeke Kip, ‘verantwoorde kweek’ en ‘duurzame visserij’ van ASC en MSC met onverdoofd geslachte vissen, ‘kleinschalige’ zuivel uit een megakoeienstal van Gijs en ‘plantaardige’ margarine van Zeeuws Meisje mét melkbestanddelen in aanmerking voor de poedelprijs.

“Sommige bedrijven zijn meesters in het verhullen van dierenleed met mooie praatjes. Zo hoeven ze geen stappen te zetten waar de dieren echt iets aan hebben,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. “Hierdoor benadelen ze écht diervriendelijker producten.” Consumenten kunnen tot en met 29 september stemmen op hun 'favoriet'.

Vorig jaar spraken dierenwelzijnskenners zich uit tegen Wakker Dier omdat de organisatie haar eigen grootste succes aanviel: trager groeiende kip als basisstandaard in de supermarkt. Volgens AH zelf zou Wakker Dier “echt een verkeerd beeld” van de situatie in de supermarkt schetsen.
Uiteindelijk kozen de 19.000 stemmers de trager groeiende kip van AH niettemin als Liegebeest van het jaar 2019.

Ook Milka liet weten verbaasd te zijn over de nominatie van het populaire repenmerk. Naast AH en Milka waren ook de Ierse vleespromotor Bord Bia, Jumbo en McDonald’s genomineerd. Laatstgenoemde paste zijn website aan en werd uit de verkiezing gehaald.

Wakker Dier - Nominaties Liegebeest-verkiezing 2020 - Wakker Dier
Reageer
  • Deel
Druk af