Twee Nederlandse ondernemers steken zo'n €160 miljoen in wat één van de grootste en kostbaarste logistieke centra van Nederland moet worden. Opvallend: de Amsterdam Logistic Cityhub verrijst niet ergens langs een snelweg of in een polder, maar in de Amsterdamse haven, aan het Noordzeekanaal.

"Het is een fantastische locatie, je bent in 7 minuten varen in de binnenstad," zegt Wim Beelen in het Financieele Dagblad. En varen (elektrisch, niet op authentieke mankracht) is één van de manieren waarop het zakenduo Amsterdam milieuvriendelijk wil gaan beleveren. De toekomstige huurders van de 125.000 m2 magazijnruimte in de Amsterdam Logistic Cityhub kunnen van daaruit hun distributiestromen koppelen. Uitstootvrij: levering over het water per speciaal ontwikkelde elektrische boot en gecombineerde zendingen in elektrische busjes.

Er is één groep Amsterdammers die mogelijk bezwaar heeft tegen de pakketbezorging over het water: de Amsterdamse woonbootbewoners. "Natuurlijk zullen we hier en daar ook op weerstand stuiten, maar voor de stad als geheel is dit beter," zegt ontwikkelaar Wouter Moll. De plannen vielen in ieder geval in goede aarde bij het Amsterdamse stadsbestuur, dat vervuilende auto's en vrachtverkeer uit de binnenstad wil weren om die leefbaar, bereikbaar en schoon te houden.

In 2021 moeten de eerste schone bestellingen bij de Amsterdam Logistic Cityhub uitvaren.

Het Financieele Dagblad - Ondernemers steken ?160 mln in distributie via Amsterdamse grachten
Reageer
  • Deel
Druk af