Hoofdauteur is Florian Knoblauch, werkzaam bij de afdeling Environmental Science van de Radboud universiteit. Hij zegt over de resultaten (geciteerd door Eurekalert): "We hebben hier de laatste tijd veel discussie over gezien, met veel desinformatie. Dit is een definitieve studie die die mythes kan ontkrachten. We hebben de getallen voor de hele wereld nagetrokken, waarbij we een hele reeks auto's en verwarmingssystemen onder de loep hebben genomen. Zelfs in ons slechtst denkbare scenario zou er in bijna alle gevallen sprake zijn van een vermindering van de uitstoot. Dit inzicht zou zeer nuttig moeten zijn voor beleidsmakers."
De onderzoekers hebben de wereld opgedeeld in 59 sectoren. In 53 daarvan wint de elektrische auto. Zelfs waar de elektriciteit nog voor een flink deel niet groen is, is elektrisch rijden de schoonste optie. De gemiddelde uitstoot, gerekend over de hele levensduur, van elektrische auto's ligt tot 70% lager dan die van benzineauto's in landen als Zweden en Frankrijk (die het grootste deel van hun elektriciteit uit duurzame energiebronnen en kernenergie halen), maar ongeveer 30% lager in het Verenigd Koninkrijk.
Uiteindelijk zal overal elektrisch rijden de schoonste keuze zijn, omdat het opwekken van elektriciteit over de hele wereld duurzamer zal worden. Om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen zal er minder op fossiele brandstoffen en meer op stroom gereden moeten worden, zeggen de onderzoekers.
De discussie over de duurzaamheid van elektrische auto’s heeft tot veel verwarring geleid, ook hier op Foodlog. Volgens sommige berekeningen is de productie van elektrische auto’s, in het bijzonder van de accu’s, zo vervuilend, dat een elektrische auto pas na meer dan een half miljoen gereden kilometers schoner is dan een benzineauto.
Het AD publiceerde recent de resultaten van de Ecotest van de ADAC, de Duitse automobielorganisatie. Daaruit kwam dat kleine autootjes op aardgas het zuinigst zijn en sommige Toyota hybrides schoner dan Tesla’s en andere grote elektrische auto’s.
Op 29 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#6 Prachtige bijdrage en mooie link aan het einde.
Jammer dat in die link mist dat de elektrische auto in beginsel er juist ook was voor de vrouw, voor de vrouwelijke chauffeur. Want ja om dames nou hun auto te laten aanslingeren met zo'n slinger ....
Dat klopt, want in electrische auto's zit geen kunststof afkomstig van hydrocarbons, wel biologsch leer op stoelen gemaakt van aardappelloof, geen staal dat uit hoogovens komt, koper dat co2 vrij gewonnen wordt en rare earth materialen die van biologsche materialen zijn gemaakt.
Ze benodigen geen wegen van bitumen maar zweven er net over, en worden opgeladen door biologsch geteelde laadpalen...
Ze worden 100% emissie-vrij vervaardigd en productie is streng gebonden aan de kwaliteitseisen voor voedselproductie, want wanneer afsgeschreven zijn geschikt voor hergebruik in de levenmiddelenindstrie..
Electrische auto's behoren tot de mooiste wonderen die de mensheid bereikte...
En passen in ons streven om iedereen een exclusief eigen transportmiddel te geven, want openbaar vervoer blijkt voor toekomstige pandemieën absoluut ongeschikt..
Waarom wordt verbruik van een electromotortje losgekoppeld van alle productie-kosten en benodigde destructieve infrastructurele kosten en de activiteiten daarvoor ??
Om de frauderende en corrupte autoindustrie een overlevingskans te geven ?
Dat is tog geen technische vooruitgang ? Dat is hooguit een schrale update van een vervoersmiddel, dat meer en meer zijn tijd heeft gehad.
Het concept electrische auto's is niet nieuw, het is al meer dan 100 jaar oud !
Wordt het geen tijd modernere vormen van mobiliteit te creëren ?
#4 Het huidige verbruik van mijn thuis staande auto vanwege thuiswerken wint het van iedere elektrische auto momenteel.
Foodlog kennende weten we prima dat minder de beste remedie is.
De wedloop van ik stoot minder uit dan jij is niet zo boeiend (meer).
Dat kan zomaar de reden zijn waarom het stil blijft.
En verder, er moet gewoon gewerkt worden
Jammer dat er niet meer loskomt. Elektrificatie is een aangenaam onderwerp voor gesprek in dit Corona tijdperk.
En dan zitten we met het probleem lithium. In Bolivia rekent men zich rijk maar tegen welke kosten? We hebben al berichten van vrienden uit Ecuador dat er in Bolivia voor lithiumwinning ook Amazonewoud wordt gekapt.