Nu EkoPlaza 70 winkels telt, Marqt 13 en Albert Heijn zijn Puur en Eerlijk inruilt voor AH Biologisch, begint de concurrentieslag om de biologische consument. EkoPlaza slijpt de messen, zo blijkt uit een P+ bericht van Jean-Paul Drabbe

Intern memo
In een intern memo nagelt Udea, het moederbedrijf van EkoPlaza, eerst concurrent Marqt aan de paal. "Alle biologische AGF ligt nu verpakt bij Marqt en dat levert bloedprijzen op. Vier appels op een schaaltje, twee keer zo duur als bij ons. Een pondje trostomaten voor 2.89 op een schaaltje en die zijn bij ons 1.99. [..] Daar staat nu tegenover dat ze de gangbare spullen (Milieukeur, red.) nog steeds verkopen voor bijna biologische prijzen. De witte champignons zijn 1.79 en die kosten bij Lidl minder dan 1 euro. Het verschil in kwaliteit is nul."

'AH Biologisch door EkoPlaza'
EkoPlaza is de grootste biologische supermarkt van Nederland, met meer dan 70 vestigingen. Alles in de winkels is biologisch en daarmee weet de winkelketen steeds meer klanten te winnen. Directeur Erik Does vindt het dan ook niet gek dat AH overstapt op gewoon biologisch: "Ik denk niet dat Albert Heijn voor AH Biologisch had gekozen als wij er niet waren geweest." Maar, gezien de grotere marktdekking van AH (850 winkels) en Jumbo (400 winkels), wordt het dringen om de biologische consument nog binnen te halen. Die kan immers net zo gemakkelijk naar AH of Jumbo voor biologische producten. Albert Heijn is van plan zijn aanbod aan biologische producten de komende jaren uit te breiden tot zo'n 1.200 verschillende bioproducten. Dat komt overeen met 4% van het aanbod.

Volgens Does is biologisch voor Albert Heijn 'iets erbij', waar het bedrijf media-aandacht mee kan genereren en dat sympathie wekt bij de in biologisch geïnteresseerde consument. Albert Heijn zegt het zo: "Klanten moeten bij ons terecht kunnen voor al hun boodschappen, ook voor hun biologische boodschappen."

'Biologischer'
Marqt heeft inmiddels 13 vestigingen en profileert zich met streekgebonden producten. In de ogen van Udea doet Marqt zich "een stuk biologischer" voor dan de super feitelijk is. De groenten en fruit die er te koop zijn voldoen aan het Milieukeur-merk, maar dat geldt voor alle groenten en fruit die in Nederland bij supers te koop zijn. Volgens Does had Marqt met name een probleem met het uit elkaar houden van biologische en niet-biologische producten. Dat weerlegt Quirijn Bolle, oprichter van Marqt. ”We hebben nooit beweerd een biologische supermarkt te zijn. Ik vind het niet belangrijk hoe klanten ons noemen. We kijken naar de producten, niet naar het stempel dat erop zit." Wat Does betreft is Marqt daarom een 'gewone super', maar dan een stuk duurder.

Wie nog dacht dat het er in 'biosuperland' gemoedelijk en zachtaardig aan toe ging, kan die illusie laten varen. Ook knuffelsupers weten dat ze om de klant moeten vechten

Fotocredits: EkoPlaza winkel, EkoPlaza
Dit artikel afdrukken