In het woud van keurmerken dat zich nog wekelijks uitbreidt, staan een paar oude reuzen. Biologisch is daarvan zonder twijfel de dikste. Ontstaan vanuit de gedachte dat de mens meer essentiële stoffen en minder gif in zijn lichaam zou moeten krijgen, maar gaandeweg uitgebreid met steeds meer eisen om uit te groeien tot wat het nu is: een rigide stelsel van regels die de consument overwegend niet kent maar wel blindelings vertrouwt als zijnde ‘de beste keus’.

Kennis en consumenten gaan niet hand in hand. Daar is op Foodlog al het nodige over gezegd. Alle openhartige kritiek hier ten spijt, de goegemeente gaat nog steeds op dezelfde manier naar zijn grootgrutter en koopt biologisch om daarmee de natuur en zichzelf te redden. Toch is dat niet juist, want biologisch is niet duurzaam. Het heeft lagere rendementen en kan daarom minder mensen voeden, terwijl het harder aan de beschikbare productiecapaciteit moet trekken.

Nu biologisch Europees wordt, gebeurt er iets geks.

Het blaadje met de groene sterretjes pakt alle nationale biologische stokjes over. Alles wordt ‘organic’ in plaats van ‘biologisch’. Daarmee komt een einde aan het zo bekende zwarte ‘EKO’ keurmerk dat tot op heden in Nederland garandeerde dat een product echt biologisch was.

Maar zo zien de hoeders van het Nederlandse keurmerk het niet. Hun promotie-organisatie Bionext heeft besloten vast te houden aan het logo en de kwadratuur van de cirkel uit te voeren. Bionext gaat biologisch en duurzaamheid te verbinden. Fijn dat ze daarmee toegeven dat die twee nooit hetzelfde zijn geweest. Maar wat moeten we daar als consumenten daarmee? We wisten immers al niet dat biologisch/EKO niet duurzaam is. De nieuwe definitie van EKO zal hoogstwaarschijnlijk dan ook onder de radar van ons bewustzijn blijven. Het is alsof de trouwe Golf-rijder na een beurtje ineens Frans rijdt, met een andere motor en chassis, maar daar niets van zal weten. Tenzij hij de moeite neemt om wat langer te kijken natuurlijk, maar valt dat te verwachten?

In Trouw zegt Bionext: "We gaan die verwachting van de consument gauw inlossen", belooft directeur Bavo van den Idsert van Bionext (de koepel van de biologische sector). Het huidige EKO-keurmerk wordt straks voor de combinatie biologisch én duurzaam gebruikt. "We zijn nu bezig met de nieuwe regels."

Welke verwachting? Vindt Bionext het zonde van het keurmerk? Hopen ze ‘even snel’ biologisch duurzaam te maken? Of willen de mensen van Bionext graag hun baantjes houden?

Het is moeilijk om de consument te bereiken met duurzame informatie. Dat kan elke marketeer je vertellen. En nu gaan we proberen om het oudste en bekendste keurmerk te vullen met nieuwe waarden? En dan dat weer uitleggen aan die arme consument? Het maakt het er allemaal niet geloofwaardiger op.

Wat is er tegen opheffen? Neem gewoon de goede vondsten uit de vele praktijkjaren biologische landbouw en veeteelt mee naar een nieuw ontwerp en gooi de rest weg.
Het enige voordeel van het EKO-initiatief zou kunnen zijn dat de biologische boeren experimenteerruimte wordt geboden voor duurzame verbeteringen. ‘Lebensraum’, dat is nodig. Daar zijn regels precies de verkeerde oplossing voor. EKO is dood en het nieuwe EKO zit op een verkeerd spoor.

Fotocredits: het nieuwe logo voor duurzaam EKO, EKO
Dit artikel afdrukken