Een barcode maakt olijfolie uniek identificeerbaar. Dat is goed nieuws voor consumenten. Je koopt straks ook echt wat je nu maar al te vaak alleen maar denkt te kopen. Olijfolieproducenten hoeven niet meer bang te zijn voor goedkopere imitaties of versnijdingen waar criminelen dik aan verdienen.

Olijfoliefraude is big business, vooral met Italiaanse olie.

Volgens Stelios Arhondakis, de CEO van BioCoS, het bedrijf achter de technologie is het grote risico op fraude in de olijfolie-industrie gerelateerd aan de economische waarde, de gefragmenteerde keten en het feit dat het om een gemakkelijk te versnijden en mengen product gaat.

Extra vierge olijfolie moet zowel door een laboratoriumtest heenkomen, als door een organoleptisch onderzoek (smaak en geur). Als het extra vierge is, mag het ook onder die naam verkocht worden, wat een hoge marge voor de producent en handelaar betekent. Criminele fraudeurs kunnen nu nog heel gemakkelijk sjoemelen met de certificering en verdienen daar vermogens mee.

De ene olijf-variëteit is de andere niet en dat is terug te zien in het DNA. BioCoS stelt DNA-profielen vast om variëteiten uit elkaar te kunnen houden. De DNA-data wordt vervolgens geïntegreerd in een blockchainsysteem samen met data over de kwaliteit van de olie en de locatie van de boomgaard. Als consument kan je dan via een QR-code op de fles de informatie opvragen.

Tot nu toe was het wel al mogelijk om flessen te traceren, maar niet de inhoud. Deze techniek kan daar verandering in brengen. Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld bijmenging van slechts enkele procenten van een andere olie al te detecteren. Het door de EU opgezette S3FOOD project ondersteunt de ontwikkeling van DNA-blockchain. Het vierjarige project heeft als doel de digitalisering van de Europese voedselverwerkende industrie te stimuleren.
Dit artikel afdrukken