Zulk nieuws klinkt ongelofelijk in een wereld waarin de rest van de wereld inmiddels twit, facebookt, appt, instagramt en pinterest. De NRC bericht er vandaag over in zijn printeditie.

Afgesloten van de buitenwereld
Distrifood pikt echter op waar het 'transformatieproces' van fax naar e-mail bij Aldi echt over gaat. Ook al heeft het kantoorpersoneel inmiddels sinds een jaar een eigen adres, de vijfhonderd filialen van Aldi zijn nog altijd digitaal afgesloten van de buitenwereld. Weinigen weten het: tot voor kort was er zelfs geen telefoon te vinden. Geen wonder dat journalisten of vakbonden altijd klaagden over de bereikbaarheid van de discounter.

Dat is onderdeel van de bedrijfsfilosofie: doe niets dat niet strikt noodzakelijk is. NRC journalisten Marleen Luijt en Steven Verseput valt het dan ook op bij hun rondje door het distributiecentrum van Aldi in Culemborg: het bedrijf ademt efficiëntie en is wars van iedere frivoliteit die overbodig is.

Contact met de buitenwereld leidt immers af van het werk, kost geld en levert niets op. "Als je niet oppast, kan de hele wereld je bereiken, terwijl je daar in je normale bedrijfsvoering niet op zit te wachten", zegt regiodirecteur Tom de Bruijn van Aldi.

Aldi verbiedt personeel met elkáár te e-mailen. Mail is voor contact met buiten omdat het echt niet langer buiten de deur te houden is. De traditionele middelen - telefoon en fax - waarvan Aldi zich bediende, sloten het bedrijf teveel af voor de wereld van vandaag.

Ook marketingcommunicatie verandert
Aldi communiceerde tot op heden alleen in huis-aan-huisbladen, terwijl andere supers ook andere kanalen gebruiken om duidelijk te maken wat wat ze verkopen. Ook daar moet iets veranderen. "We dachten: de klant vindt ons wel. Maar de mensen weten het niet, we moeten de grote wereld vertellen dat we mooie producten hebben", zegt De Bruin. Aldi realiseert zich dus dat het vanuit de 'Middeleeuwen' opeens de moderniteit moet binnenstappen. Daarin draait het om communicatie en interactiviteit. Wie de markt niet voelt, verliest.

Dat zal nog wel even wennen zijn, maar Aldi kan niet achterblijven. Marktcijfers van Nielsen laten zien dat het marktaandeel van de Duitse super terugloop (van 9,6% naar 7,4% tussen 2006 en 2014)t, terwijl dat van zijn eveneens Duitse concurrent Lidl sterk is gegroeid (van 3,9 naar 9,7% in dezelfde periode).

Fotocredits: David
Dit artikel afdrukken