Een van onze buren kwam afgelopen week thuis met een boekje dat de cateraar van haar bedrijfsrestaurant haar had meegegeven. Ze was er ernstig van ontdaan. De tekst stond zo bol van het gezonde eten, maar ook met zoveel verkeerde producten zoals ze ze van foodlog.nl kent, dat ze zich afvroeg of ze niet ernstig genept werd.
Met belangstelling nam ik het boekje ter hand. Ik schrok me rot. Pagina's vol gepraat over gezondheid. Portretten van mensen die vertellen dat ze zo letten op gezond eten, dat het niet zo erg is als ze dachten en er - kennelijk ook onverwacht - best voldoende keuze is. Wat een opsteker voor een blad met als titel 'zorgeloos genieten'!
Leugenachtige producten als Frideale en Knorr Vie zijn volop in het blad te vinden. Maar geen woord over biologisch. Dát was toch juist gezond? - zei mijn buurvrouw.
En geen woord over foodmiles, want dat was toch ook heel belangrijk als je gezond en dus maatschappelijk verantwoord wilt zijn volgens Al Gore? - dat miste ze óók al, want het staat iedere dag in de krant.
En ook geen woord over het leven van de dieren achter de worst, de eiersalade, de kaas en de frikadel die 1x in de week moet kunnen. Wel iets over koken met gas- en stroombesparing, maar weer niets over bewegen. Dat laatste is opvallend, als je nagaat hoe belangrijk dat is als maatbepaler voor een gezond eetpatroon.
Wél de tekst van het 'portret' in het plaatje hierboven. Een croissant met volvette brie is hartstikke gezond, moet je kennelijk lezen. Meneer heeft immers aanleg en laat daarom zelfs de derde generatie gefridealiseerde frikadel staan. Hij kiest gezond. Jaja. Neenee dus, althans niet als gezonde tegenhanger van een frikadel. Noch voor anti-vetters, noch voor low carbies. Daar ging de ghostwriter achter 'het portret' waarschijnlijk even gestrekt door de bocht. Niemand die het zag voor het ter perse gaan.
Met dit soort boekjes is niemand geholpen. In de context van alle 'vermarketingde' MVO dragen ze bij aan het wantrouwen van 'overgemarketingcommuniceerde' trends. Weg vertrouwen, weg eventuele benefits.
Tip voor als je rijk wilt worden. Start een tentje op een bedrijventerrein. Serveer er gewoon eerlijk eten. Zorgt dat het top smaakt en klets niet over gezondheid. Daar zorgt het alleen maar 'per ongeluk' voor.
Je zult goud verdienen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het gaat vooral de industrie voeden met informatie, lees binnenkort stukje van mij in FD. En later achtergrondverhaal. Op dit moment probeer ik het onderzoek nog terug te brengen tot de vraag: op welk probleem is dit het antwoord, en... was er een probleem en.... zo ja voor wie?
@Lizet,
Worstel en kom boven met inzichten zou ik zeggen. Maakt het RVDT-CICS een eind aan verkeerde inzichten in catering en horeca? Maakt het het Voedingscentrum overbodig of gaat het deze voeden met nieuwe inzichten?
>> Niet zelf nadenken, niet zelf onderzoeken, niet informeren bij je klanten, maar gewoon achter het VC aanlopen <<
Dat toont volgens mij vooral aan dat het VC zijn marketing uitstekend voor elkaar heeft. En weinig tegengas krijgt natuurlijk, althans vanuit de "mainstream". Die reageert net zo als de makers en de lezers van dit boekje: als het uit de mond van deskundigen komt en zinvol klinkt, zal het wel zinvol zijn.
Het is natuurlijk gewoon zorgeloos.
Reken maar dat het onderzoek in het Restaurant van de Toekomst (CICS) wordt gedaan. Zit net me door 14 van hun artikelen heen te worstelen. Maar dat is voor een ander medium.
Waarom zou Sodexho eigenlijk zijn eigen onderzoek moeten doen? Ik zou zeggen dat een Voedingscentrum, de WUR e.d. die taak heeft en dat je daar als cateraar op zou moeten vertrouwen.