Niet naar de streekmarkt
De initiatiefnemers, Janco Heida, Wilmer Porte, Thijs Riem Vuijs en Sandra Ronde zeggen in de Leeuwarder Courant dat zij het met hun website gemakkelijker willen maken voor consumenten om streekproducten te kopen. Consumenten zijn wel geïnteresseerd in streekproducten, maar minder in het afstropen van streekmarkten om deze te vinden. Makers van streekproducten krijgen hun producten maar zelden op de schappen van de supermarkt.
We hebben dit zo bedacht maar het moet nog blijken of het werktBoeren staan klaar met je bestelling
Via www.destreekboer.nl komen beide partijen bij elkaar. Consumenten bestellen de gewenste artikelen uit het assortiment in de webshop, van vrijdag 08.00 t/m dinsdag 20.00. Het verzamelpunt - pick-up point - is donderdagavond van 18.00 tot 20.00 geopend. Het heet niet voor niets een verzamelpunt: "Alle boeren staan klaar met de door jou bestelde producten", meldt de website. Je hoeft alleen je bestellijst en boodschappentas mee te brengen.
Volgens de initiatiefnemers gaat het vooralsnog om een pilot: "We hebben dit zo bedacht maar het moet nog blijken of het werkt", citeert Distrifood.
Franse boerensuper
In Frankrijk bestaat de 'boerensuper' in een iets andere vorm, zoals bijvoorbeeld La Ferme Biterroise. Daarin werken lokale producenten samen door gezamenlijk een fysieke winkellocatie te exploiteren. Met een relatief beperkte tijdsinvestering kunnen zij zo met een breed - lokaal - aanbod een klantenbestand bedienen dat geïnteresseerd is in vers, lokaal en concurrerend geprijsd. De klant legt zelf zijn uien, perziken, vlees, vleeswaar, melk, boter, kaas, wijn en sla in het winkelmandje. Kan een alleen virtueel bestaande winkel met pick-up point daar tegenop?
Fotocredits: www.destreekboer.nl
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Uit het Landbouw Economisch Bericht 2015 van het LEI deze week: "Boer en tuinder kan meer voedsel online verkopen.
Deze online markt vraagt wel om andere vormen van samenwerking en nieuwe concepten die de online verkoop en thuisbezorging ondersteunen, zodat streekproducten en producten van de boerderij via een paar muisklikken op het bord van de consument komen. Producten met ‘een verhaal’ die verhandeld worden in korte en transparante ketens, leveren de boer en tuinder een hogere toegevoegde waarde, verwacht het LEI", aldus Resource, het blad van de WUR.
En zo herhaalt de geschiedenis zich.
Toen ik klein was kwam de melkboer (ja, de zoon van de boer zelf) met een handkar met melkbussen, maatkannen en in vetvrij papier gewikkelde ballen boter langs de deuren. De kaasboer had er ook zo een en die had ook eieren in mandjes. De bakker had een kar waarvan de beide zijkanten open konden (wel een bakfiets constructie). De groenteboer (dat was de broer van de tuinder die vlakbij groente verbouwde, met een familielid in de Betuwe die fruitbomen had) kwam met een door een hitje (klein paardje) getrokken kar langs de deuren. Kortom de boeren (of hun gezinsleden) sleten de producten op korte afstand, vaak dagelijks, geen tussenhandel, alles vers, iedereen blij. Mensen hadden doorgaans ook nog geen ijskast (dat kwam pas in de jaren zestig), hooguit een kelder maar in de stad ook dat vaak niet, dus korte lijnen en verse aanvoer waren belangrijk. Dan was er ook nog de varkensboer die eens per week in een door een hitje getrokken kar de schillen kwam ophalen (gratis voer voor de varkens en misschien ook het paardje, hoewel dat ook een haverzak had). Verder kwam er geregeld een pierement langs of incidenteel een scharensliep of ketellapper of marskramer of kolenman maar dan belanden we in een heel ander verhaal. Er was nog geen plastic (wel bakeliet en cellofaan) en alles werd hergebruikt, dus ook bij grote gezinnen had de vuilnisbak vaak niet veel meer inhoud dan de as uit de asla, vandaar de term asbak voor de grote zinken vuilnisbak, die eens per week werd opgehaald door de gemeente (dat ging al wel in grote gemotoriseerde vuilniswagens).
De twee eerste voorbeelden combineren supersnelle bezorging aan huis met zelf ophalen. De VVV-Zuid-Limburg heeft een ander concept: wel op de site alle producten kunnen bekijken, maar zelf gaan shoppen in de 'Limburgwinkels' waar een breed assortiment streekproducten aanwezig is. Dat lijkt dan weer op de boerderijwinkels, die mij steeds aangenamer verrassen met presentatie en kwaliteit. Ik zal er de komende weken eens dieper induiken om te zien hoe het landschap er (ook economisch) uitziet. Zeker is, dat wie 'dichtbij' wil kopen (stokpaardje van... vul maar in) de keus heeft uit een ruim productaanbod, daar kan het niet aan liggen. De NL-streeklekkernijen zijn helaas nog te weinig bekend bij het publiek. Misschien eens een nader Foodlog-onderzoek waard waar dat aan ligt. Eenvoudige quizvraag: hoeveel verschillende 'streekmerken' aardbeienjam zijn er in Nederland te koop?
Herman, je searchlink is gebaseerd op het zoekwoord 'webshop'! Google eens op streekproduct Friesland pick up point.
Ik denk dat het ook in Friesland geen primeur is Cécile. Kijk hier maar eens.