imageJe kon er vergif op innemen, en nu is hij er dus.

Oxfam Novib en Tony's Chocolonely introduceren vandaag 'de eerlijke letter'; de enige chocoladeletter waarmee de consument direct bijdraagt aan een beter leven van cacaoboeren in ontwikkelingslanden. Miljoenen mensen zijn werkzaam in de cacaosector in landen als Ivoorkust, Ghana, Indonesië en Nigeria.

'Onrechtvaardig'
De cacaoprijs die betaald wordt aan de cacaoboeren is volgens Oxfam Novib, zo laag dat de boeren geen fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen. De organisatie noemt dit onrechtvaardig en onnodig.

Bij de eerlijke chocoladeletter garanderen Oxfam Novib en Tony's Chocolonely dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat zij hun werk onder goede omstandigheden kunnen doen. De letter is voorzien van het Max Havelaar-keurmerk.
Beperkte oplage
Tony's Chocolonely, het bedrijf van tv-presentator Teun van de Keuken, heeft 100.000 exemplaren laten maken. De letter is verkrijgbaar, via De Groene Sint, in A B D J L M O P S T.

Vanwege de hoge productiekosten wordt niet het hele alfabet en alleen melkchocolade geleverd. Volgend jaar moeten daar andere letters en smaken bijkomen.

Jaarlijks eten Nederlanders 20 miljoen chocoladeletters, meldt Tony's Chocolonely. Door veel eerlijke chocoladeletters te verkopen wil Oxfam Novib de politiek en het bedrijfsleven aantonen dat er wel degelijk vraag is bij consumenten naar eerlijke producten.


bron: EVMI

Dit artikel afdrukken