Je kon er vergif op innemen, en nu is hij er dus.
Oxfam Novib en Tony's Chocolonely introduceren vandaag 'de eerlijke letter'; de enige chocoladeletter waarmee de consument direct bijdraagt aan een beter leven van cacaoboeren in ontwikkelingslanden. Miljoenen mensen zijn werkzaam in de cacaosector in landen als Ivoorkust, Ghana, Indonesië en Nigeria.
'Onrechtvaardig'
De cacaoprijs die betaald wordt aan de cacaoboeren is volgens Oxfam Novib, zo laag dat de boeren geen fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen. De organisatie noemt dit onrechtvaardig en onnodig.
Bij de eerlijke chocoladeletter garanderen Oxfam Novib en Tony's Chocolonely dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat zij hun werk onder goede omstandigheden kunnen doen. De letter is voorzien van het Max Havelaar-keurmerk. Beperkte oplage
Tony's Chocolonely, het bedrijf van tv-presentator Teun van de Keuken, heeft 100.000 exemplaren laten maken. De letter is verkrijgbaar, via De Groene Sint, in A B D J L M O P S T.
Vanwege de hoge productiekosten wordt niet het hele alfabet en alleen melkchocolade geleverd. Volgend jaar moeten daar andere letters en smaken bijkomen.
Jaarlijks eten Nederlanders 20 miljoen chocoladeletters, meldt Tony's Chocolonely. Door veel eerlijke chocoladeletters te verkopen wil Oxfam Novib de politiek en het bedrijfsleven aantonen dat er wel degelijk vraag is bij consumenten naar eerlijke producten.
bron: EVMI
Dit artikel afdrukken
Oxfam Novib en Tony's Chocolonely introduceren vandaag 'de eerlijke letter'; de enige chocoladeletter waarmee de consument direct bijdraagt aan een beter leven van cacaoboeren in ontwikkelingslanden. Miljoenen mensen zijn werkzaam in de cacaosector in landen als Ivoorkust, Ghana, Indonesië en Nigeria.
'Onrechtvaardig'
De cacaoprijs die betaald wordt aan de cacaoboeren is volgens Oxfam Novib, zo laag dat de boeren geen fatsoenlijk bestaan kunnen opbouwen. De organisatie noemt dit onrechtvaardig en onnodig.
Bij de eerlijke chocoladeletter garanderen Oxfam Novib en Tony's Chocolonely dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun product en dat zij hun werk onder goede omstandigheden kunnen doen. De letter is voorzien van het Max Havelaar-keurmerk. Beperkte oplage
Tony's Chocolonely, het bedrijf van tv-presentator Teun van de Keuken, heeft 100.000 exemplaren laten maken. De letter is verkrijgbaar, via De Groene Sint, in A B D J L M O P S T.
Vanwege de hoge productiekosten wordt niet het hele alfabet en alleen melkchocolade geleverd. Volgend jaar moeten daar andere letters en smaken bijkomen.
Jaarlijks eten Nederlanders 20 miljoen chocoladeletters, meldt Tony's Chocolonely. Door veel eerlijke chocoladeletters te verkopen wil Oxfam Novib de politiek en het bedrijfsleven aantonen dat er wel degelijk vraag is bij consumenten naar eerlijke producten.
bron: EVMI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Plotseling is die groene sinterklaas weer een rode geworden. Terug naar de realiteit.
Helaas: Tony krijgt toch een boete.
Aiko, bij deze ben ik van mijn schuldgevoel af, de afgelopen maand nauwelijks iets te hebben kunnen posten wegens veel te druk. Wat ik hier nog wilde aan toevoegen, als reactie op het stukje van Dick over Fair en Onfair. Gisteren in de Volkskrant gelezen - benieuwd naar wat die Nederlanders over onze Vlaamse stuntpolitici denken :
Eveline Raijmans (directeur Chocolonely):
1) Ik heb liever dat 95 procent van de Nederlanders nadenkt over eerlijke handel, dan dat 2 procent alleen maar eerlijke producten koopt,
2) De markt is nog steeds niet transparant genoeg en er blijft te weinig geld kleven in de arme landen, maar je moet ergens beginnen.'
M.a.w:
1) Het is de kracht van de vele kleintjes (en daar horen Oxfam, Wereldwinkels, Chocolonely en de gemiddelde consument bijv. ook bij) die het verschil zal moeten maken. En ik geloof ook, gáát maken. Deze wereld is aan het veranderen. Iedereen die ogen en oren aan de kop heeft, merkt het op velerlei terreienen. Niet in het minst overigens, door een steeds groter bewustzijn en samenwerken tussen boerengroepen in Latijns-Amerika en Afrika.
2) Fairtrade is een actiemiddel en zal als term de geschiedenis niet oveleven. Hopelijk wel als de gedachte waarbinnen handel wordt gedreven in de wereld.