Met subsidies kun je doorgaan met wat je altijd al deed maar het nu duurzaam noemen. “Duurzaam” is een promotiewoord geworden voor genepte milieu-integriteit. Flauwekul? Elke Nederlander kan 100% ‘Groene Stroom’ kopen, als is aanbod nog geen 6%. Op Foodlog worden discussies gehouden of ge-mobde peentjes ‘duurzamer’ zijn, dan schoenveters uit een derde wereldland, omdat die misschien wel met een straalvliegtuig gearriveerd zijn. Je kunt hier gerust met SUV van 85.000 euro rondblazen die meer zuipt, dan een modaal mens kan betalen, omdat er een A-label aanhangt. Je krijgt meer BPM-verlaging dan een echt zuinig autootje kost.

“Duurzaam” is business. Maar is alle business nep dan? Nee, er zijn wel degelijk bedrijven die de wereld verbeteren zonder getetter over niks. In de winkels van Colruyt struikel je niet over het begrip duurzaamheid, zoals bij Albert Heijn die nu in Puur & Eerlijk gaat. Maar ze doen veel meer.

Elke klant kreeg deze week de folder over het energiebeleid van Colruyt in de bus. Folder is het woord niet. Het is een gedetailleerde verantwoording van 7 pagina’s over hoe Colruyt met energiebeleid omgaat. In 2011 wil Colruyt volledig onafhankelijk zijn en uitsluitend op een CO2-neutraal manier zijn energie opwekken.Voor een groot deel door eigen toepassingen en voor een deel door volledige compensatie in participatieprojecten. Kyoto is er niks bij. Dat laat zien hoe het ook kan, maar veel te weinig gebeurt.

Sinds 1991 werkt de Belgische super al aan dit beleid. Ver voor alle modes uit. Het zal als eerste de finish halen. Dit is niet onbelangrijk. Zodra Colruyt heeft laten zien dat het kan, zal het bedrijf aan de volgende stap kan beginnen. Het zal hetzelfde van zijn leveranciers eisen op basis van duurzame ‘lastenboeken’. Zo heten in België productspecificaties en eisen. Colruyt begint met het veranderen van zichzelf en daarna van zijn wereld aan toeleveranciers die alvast kunnen meekijken hoe het kan. Da's heel wat anders dan wat strooien met 'puur & eerlijk'. Supers die Albert Heijn straks na-neppen moeten misschien naar het Zuiden in plaats van naar Zaandam kijken.



Een heel andere folder dan je bonus of kiloknallerblaadje:

Hans Pollemans
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.



image

image

image

image

image

image


Dit artikel afdrukken