Eén op de vijf leerlingen ontbijt niet altijd of niet altijd voldoende. In grote steden is dit zelfs bijna één op de drie.
Dat blijkt uit het onderzoek dat het Nationaal Schoolontbijt heeft gehouden onder ruim 1700 leerkrachten, meldt Bakkerswereld.nl. Niet altijd (voldoende) ontbijten heeft volgens leerkrachten invloed op de concentratie. Van de leerlingen die niet altijd ontbijten heeft ruim de helft last van concentratieproblemen (55%).

Opmerken
Bijna de helft van de leerkrachten (45%) geeft te kennen dat de leerlingen zelf laten weten dat ze trek hebben. Ongeveer de helft (47%) maakt het op uit de indruk dat het tussendoortje in de ochtendpauze de eerste maaltijd is en 41% omdat de kinderen een futloze indruk maken.Ouders
Volgens leerkrachten zijn de ouders de belangrijkste reden dat kinderen niet ontbijten. Leerkrachten noemen desgevraagd tijdgebrek van de ouders als belangrijkste oorzaak van slecht ontbijtgedrag (64%). Ook ouders die niet zelf ontbijten (52%) en/of ouders met een ongeïnteresseerde houding (50%) zijn volgens de leerkrachten belangrijke redenen waarom kinderen niet altijd (voldoende) ontbijten.


bron: bakkerswereld met dank aan distrifood
Dit artikel afdrukken