Vorige week maakte Jumbo bekend samen met Thuisbezorgd.nl maaltijden en versbereide gerechten uit de Jumbo Foodmarkt te gaan bezorgen in Utrecht, Amsterdam en Groningen.

In de Verenigde Staten kwam boodschappenservice Instacart naar buiten met het bericht warme maaltijden vanuit de supermarkt te gaan bezorgen. In eerste instantie nog vanuit de 'deli counter' van een speciaalzaak. Maar ook voor supermarkten is zo'n bezorgdienst uiterst interessant.

Grote partijen als Amazon Fresh en Walmart zouden hun huidige bezorgdiensten er een mooie boost mee kunnen geven, zegt Chris Albrecht in vakblad The Spoon. Klanten die een maaltijd of componenten daarvan bestellen, zullen er al gauw ook een toetje of drankje bij laten komen, of die paar boodschappen die ze nog vergeten waren.

Dit nieuwe koopgedrag biedt de super en de besteldienst waardevolle inzichten (data) in wat klanten bestellen en eten en waar hun voorkeuren naar uitgaan. Dat leidt tot betere inkoop en minder derving.

Instacart begeeft zich met de maaltijdbezorging op het vlak van de 'echte' Amerikaanse bezorgers, zoals Postmates, Door Dash en Uber Eats. Die deden ook al wel wat met boodschappen bezorgen, maar dat kwam nooit echt van de grond. Nu Instacart zich op 'hun' terrein waagt - of de bestelling bij de supermarkt nu boodschappen zijn of een maaltijd, maakt voor de bezorging immers niet uit - is het spannend om te zien of deze partijen nu ook nauwer willen gaan samenwerken met supermarkten. Dat opent weer hele nieuwe perspectieven.
Dit artikel afdrukken