Supermarktland Nederland richt zijn pijlen op Lidl. De snelle ontwikkeling van de discounter is diverse partijen een doorn in het oog. Daarom worden er al op allerlei fronten campagnes ontplooid, zo blijkt uit de printversie van de Levensmiddelenkrant van deze week.

De versimpuls die AH aan zijn deli-afdelingen (vleeswaren en kaas) geeft, blijkt bittere noodzaak te zijn. De AH omzetgroei vlakt af (volgens GfK het eerste kwartaal van dit jaar 1,8 procent, tegen 3,8 procent in de markt. AH heeft het vers (agf, vleeswaren en kaas) jarenlang min of meer verwaarloosd door de grote focus op prijs (AH gaat op de kleintjes letten). Kenners beoordelen de nu ingezette inhaalslag als 'too little, too late'. Met de nieuwe '10 seconden regel' moeten medewerkers van de deli-afdelingen actief contact gaan leggen met de klant. Daar worden ze nu in opgeleid, net als in de specifieke karakteristieken van het uitgebreide assortiment. Een operatie die enige tijd in beslag zal nemen.

De Superunie-leden (Jan Linders, Vomar, Deen, Deka-Markt, Poiesz, Boni, Coop) zijn daar al verder mee. In de Levensmiddelenkrant prijkt een twee pagina's groot artikel met veel foto's: "Superunie zet personeel in als frontsoldaat tegen Lidl". Vers bereide kant-en-klaar maaltijden, een groentenman op de vloer voor advies en maatwerk, proef- en andere contactmomenten. Superunieleden zetten hun personeel in om meer service te kunnen geven aan hun klanten. Zij geloven in het 'extra' van vriendelijk personeel als factor die het bedieningsgemak van hun supers op kan krikken om zo de discounters de loef af te steken.

Ook Unilever schaart zich in de rijen tegen de discounter. Zij willen de banden met de retail nadrukkelijk aanhalen om de A-merken weer hun eigen, onomstreden positie te laten innemen. "Als je als A-merk relevant genoeg blijft, dan zal de noodzaak om private label te ontwikkelen kleiner zijn. Als er allemaal kopieën gemaakt worden, met weinig innovatie, dan is die stap naar Lidl heel snel gezet", stellen Paul de Hartog en Eelco Ockers van Unilever. Alle reden om vol in te zetten op de samenwerking met de supermarkten, zodat daar weer meer ruimte komt voor de A-merken als Calvé en Omo. Maar Unilever is ook in gesprek met andere retailers, zoals Kruidvat, Makro en DA om deze te helpen hun formules en categoriën op orde te krijgen. Ook onderstrepen ze het belang van ecommerce-ontwikkelingen. Unilever werkt er hard aan om de afgelopen jaren verloren posities weer te herwinnen.

En Lidl zelf? In Nederland is het misschien nog niet zo zichtbaar, maar in het buitenland zijn de discounters al lang merkproducten in het assortiment aan het opnemen. Met succes. Zou Unilever niet ook eens bij Lidl op gesprek moeten of is dat nou juist wat Unilever uit alle macht probeert te voorkomen?

Fotocredits: One Against Many, Kenneth
Dit artikel afdrukken