Vanavond besteedt het tv-programma Kassa aandacht aan hondenvoer (NPO1, 19.05 uur). Wakker Dier stelt een nieuw onderwerp aan de orde: de dieren ín het voer van je huisdier.
Met de nieuwe leuze 'een teckel is geen wolf' brengt Wakker Dier de dieronvriendelijkheid van met name hondenvoer onder de aandacht. De trends in huisdierenvoer wijzen volgens de organisatie allemaal in de richting van 'vlees, vlees en nog meer vlees'. Met name de trend om honden te voeren 'als een wolf' heeft kwalijke gevolgen voor de dieren in de intensieve dierhouderij, vindt de campagne-organisatie.
"Want als alle 1,5 miljoen honden in Nederland grote hoeveelheden vers en rauw vlees gaan eten, moeten er daarvoor speciaal meer landbouwhuisdieren naar de slacht. Bovendien stellen diervoedingsexperts dat het niet alleen onnodig, maar vaak zelfs ongezond is voor de hond", aldus Wakker Dier.
'Onverteerbaar'
In het op NPO1 uitgezonden programma Kassa (19.05 uur) is Hanneke van Ormondt van Wakker Dier te gast: "Het is onverteerbaar dat we speciaal kippen gaan houden en slachten, omdat ‘carnivore’ teckels opeens gevoerd worden als een wolf. Een teckel is geen wolf”. Het programma besteedt aandacht aan (on)gezonde trends zoals BARF en KVV, vage claims en misleidende reclameslogans rondom hondenvoer. Naar schatting is het aantal honden dat voornamelijk rauw vlees te eten krijgt, gestegen van zo'n 2 naar 5-10%.
Wereldwijd neemt de concurrentie tussen mens en huisdier om dierlijke eiwitten toe door de toename van het aantal huisdieren. Gevolg: in toenemende mate worden er dieren speciaal voor huisdieren geslacht (WUR, 2009). De trend voor meer vlees in het hondenvoer versterkt dit. Bovendien worden hondenbaasjes steeds vaker verleid om hun hond kipfilet of ander spiervlees te geven, in plaats van hen de ‘restproducten’ te geven die mensen zelf niet (willen) eten. Hiervoor moeten er dus extra dieren naar de slacht. En in de regel gaat niet om biologisch gehouden dieren, maar om plofkippen en kooikonijnen. Een dubbele toename in dierenleed dus.
Welzijnskeurmerken
Wakker Dier wil dat baasjes van gezelschapsdieren bij de keuze voor het voer van hun carnivore huisdier kunnen kiezen voor merken met dierenwelzijnskeurmerken zoals Beter Leven of biologisch. Wakker Dier: "Let wel heel goed op logo’s, want het is een wirwar aan vage claims en misleidende reclame!". Last but not least wijst Wakker Dier de supermarkten op hun verantwoordelijkheid. "Er is een gat in de (super)markt voor beter diervoer met 1, 2 of 3 Beter Leven sterren. Voor plofkip-vrij voer moeten klanten nu vaak online op zoek, terwijl dat in elke supermarkt zou moeten liggen. Enkel Albert Heijn verkoopt mondjesmaat biologisch hondenvoer."
Het is een gewaagde campagne. Het is niet onlogisch te denken dat juist bewuste huisdierenliefhebbers denken het beste voor hun hond te doen door het dier rauw te voeden. Het is dan ook voorstelbaar dat Wakker Dier met deze campagne een deel van de eigen achterban raakt.
Dit artikel afdrukken
"Want als alle 1,5 miljoen honden in Nederland grote hoeveelheden vers en rauw vlees gaan eten, moeten er daarvoor speciaal meer landbouwhuisdieren naar de slacht. Bovendien stellen diervoedingsexperts dat het niet alleen onnodig, maar vaak zelfs ongezond is voor de hond", aldus Wakker Dier.
'Onverteerbaar'
In het op NPO1 uitgezonden programma Kassa (19.05 uur) is Hanneke van Ormondt van Wakker Dier te gast: "Het is onverteerbaar dat we speciaal kippen gaan houden en slachten, omdat ‘carnivore’ teckels opeens gevoerd worden als een wolf. Een teckel is geen wolf”. Het programma besteedt aandacht aan (on)gezonde trends zoals BARF en KVV, vage claims en misleidende reclameslogans rondom hondenvoer. Naar schatting is het aantal honden dat voornamelijk rauw vlees te eten krijgt, gestegen van zo'n 2 naar 5-10%.
Enkel Albert Heijn verkoopt mondjesmaat biologisch hondenvoerWakker Dier schrijft in het persbericht:
Wereldwijd neemt de concurrentie tussen mens en huisdier om dierlijke eiwitten toe door de toename van het aantal huisdieren. Gevolg: in toenemende mate worden er dieren speciaal voor huisdieren geslacht (WUR, 2009). De trend voor meer vlees in het hondenvoer versterkt dit. Bovendien worden hondenbaasjes steeds vaker verleid om hun hond kipfilet of ander spiervlees te geven, in plaats van hen de ‘restproducten’ te geven die mensen zelf niet (willen) eten. Hiervoor moeten er dus extra dieren naar de slacht. En in de regel gaat niet om biologisch gehouden dieren, maar om plofkippen en kooikonijnen. Een dubbele toename in dierenleed dus.
Welzijnskeurmerken
Wakker Dier wil dat baasjes van gezelschapsdieren bij de keuze voor het voer van hun carnivore huisdier kunnen kiezen voor merken met dierenwelzijnskeurmerken zoals Beter Leven of biologisch. Wakker Dier: "Let wel heel goed op logo’s, want het is een wirwar aan vage claims en misleidende reclame!". Last but not least wijst Wakker Dier de supermarkten op hun verantwoordelijkheid. "Er is een gat in de (super)markt voor beter diervoer met 1, 2 of 3 Beter Leven sterren. Voor plofkip-vrij voer moeten klanten nu vaak online op zoek, terwijl dat in elke supermarkt zou moeten liggen. Enkel Albert Heijn verkoopt mondjesmaat biologisch hondenvoer."
Het is een gewaagde campagne. Het is niet onlogisch te denken dat juist bewuste huisdierenliefhebbers denken het beste voor hun hond te doen door het dier rauw te voeden. Het is dan ook voorstelbaar dat Wakker Dier met deze campagne een deel van de eigen achterban raakt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hans, #11 en #13, had je dit berichtje op Foodlog al gezien? Kijk dan ook ff naar het bronartikel. Mijn interpretatie daarvan is dat we wel heel onwetenschappelijk (wellicht zelfs hypocriet?) bezig zijn als we vlees eten, omdat we in feite een zeer basaal gegeven, namelijk dat vlees van dieren afkomstig is, blijkbaar tegen beter weten in moeten ontkennen om ervan te kunnen genieten. Ik vraag me af hoe dat gegeven in jou visie te passen is. Kun je daar misschien een toelichting op geven?
Beste @rno met een contactlink, die niet bestaat.
(Stapt de redactie af van haar dringend beroep onder eigen naam te reageren ?)
De empathie, getoond voor huisdieren, bij het wegkijken van hongerenden in de derde wereld en oorlogsgebieden, is meer dan hypocriet. De markt voor huisdieren bedraagt in Nederland per jaar volgens het onderzoek (augustus 2015) door:
HAS Hogeschool,
HAS Kennistransfer & Bedrijfsopleidingen Den Bosch,
Faculteit Diergeneeskunde, Utrecht
In opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, ‘s Gravenhage
- fokken/handel van hond en kat 97.000.000 €
- dierbenodigdheden en voeding 1.095.000.000 €
- opvang 59.000.000 €
- kosten dierenarts 537.000.000 €
Totaal 1.788.000.000 €
Ik noem dit schokkend en beschamend.
En dan kwaken over duurzaam, biologisch en ‘beter dier’ petfood.
“Want je huisdier verdient dat..”, zegt de marketing.
Het maakt pijnlijk duidelijk waar de beperkingen van ‘Wakker Dier’ liggen.
In een hondenmand.
Bron
Opmerking:
1. Gezien de financiële omvang van de warme ‘menselijkheid’ getoond voor huisdieren, in schril contrast staat met het gebrek aan menselijke empathie, getoond aan menselijke behoeftigen, noem ik een antropomorfologische projectie van dergelijke gevoelens hypocriet.
Mag dat van jou ?
2. Ik heb m.b.t. het definiëren van gevoelsbegrippen meer respect voor het zelf formuleren, dan refereren aan Wikipedia. Probeer het zelf eens…
Wikipedia:
"Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen. Hypocrisie kan dus worden gezien als een gedragsvorm die erop gericht is beter voor de dag te treden dan strikt genomen verdedigbaar is, zowel gezien vanuit oprechtheid als vanuit noodzaak door omstandigheden.
Hypocrisie als argument tegen iemands argument gebruiken is een drogreden en daarom geen geldig argument."
Aanvulling op mijn post#6
De projectie van ‘intimiteit & liefde’ op een dier, waarbij het relativeren van een dergelijke relatie uit het oog wordt verloren, is niet zo oud.
Honden en katten liepen duizenden jaren achter de horde, overleefden door te vreten wat over was of werd weggegooid werd en domesticeerden vanuit een duidelijk functioneren, niet vanuit 'liefde'.
Dat je treurt om je huisdier is normaal; dat de trend is om huisdieren steeds meer een menselijk behandeling (crematie, graf, excessief dure medische behandelingen) te geven en als mensen te behandelen, absoluut niet.
Je daar kritisch tegenover stellen moet kunnen. Ook tegen de huidige trend in, die al zo extreem aan het worden is dat afschuw bewust gecreëerd wordt van slachtprocessen en de confrontatie met een complete kip in de super (die zeer zeldzaam geworden is) en een geslacht konijn met de kop er aan (In België en Frankrijk heel normaal) volledig taboe is.
Psychisch te zwaar geworden voor de tere (kinder)ziel en de infantiele (enfant, infant, kinderlijke) volwassenziel.
De oorzaak leg ik niet alleen bij Thieme (die vanuit het geloof extreem reageert) en vegetarische dieren activisten, die claimen ‘hogere’ ethische waarden na te streven. Zelfs als graad van beschaving, die op andere deelgebieden eerder wegzakt...
Als het ethisch aardig klinkt, zonder gebaseerd te zijn op een realistische analyse krijg je in dit unieke land met gemak zestien fracties in de 2e Kamer, en het einde is nog niet in zicht.
Probleem is dat pseudo politieke correctheid direct gekoppeld ‘moet’ worden aan richtlijnen voor algemene moraal van een ieder.
Youp van ’t Hek als ambassadeur (ref. Volkskrant) van Varkens in Nood jankt een liedje over Flappie, dus is het en vogue het konijn als Lief Dier voor consumptie onmiddellijk af te schrijven.
Kritische evaluatie van de uit de hand gelopen knuffeldieren en weerzin tegen slachtdieren, ontbreekt en het onderbuikgevoel floreert hier als nergens anders.
Iemand die konijnen of duiven slacht is een daarom een ‘moordenaar’, en het beeld van een smakelijk triest kijkend zeevarkentje dat kan blaffen, is de tear jerker en het pars pro toto geworden voor alle vermeend dierenleed.
Er bestaat een woord voor: hypocrisie
Inderdaad Dick #7: "Economie, ecologie en ethiek - het is een ingewikkeld samenstel.."
Diervoeding is duurder dan vers vlees in de winkels... daar zit al een behoorlijke discrepantie in het systeem en herkenbaar dat menigeen dus gehakt koopt voor de hond ipv brokjes... het idee van diervoeding met een ster is zo verkeerd nog niet :-)