Op bijna alle producten in de supermarkt staat informatie over de voedingswaarde en ingrediënten op het etiket. Maar niet op alcoholische dranken, daar blijft het bij een alcoholpercentage en allergenen. Dat kan consumenten flink op het verkeerde been zetten, vinden de Europese consumentenorganisaties verenigd in koepelorganisatie BEUC, de Europese Consumentenbond. Zij pleiten voor meer transparantie, op Europees niveau. "Het is idioot dat veel alcoholische dranken zijn uitgezonderd van de verplichting om ingrediënten en voedingswaarde te vermelden, zoals voor andere voedingsmiddelen wel geldt," zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, in VMT.

De Bond kijkt dan ook uit naar eind 2022, wanneer de Europese Commissie met een voorstel zal komen voor verplichte etikettering op alcoholische dranken. Daar is al sinds 2014 sprake van. Maar ook als het voorstel er ligt, is de koers nog niet gelopen, want de drankenindustrie - met name wijnboeren - staat niet te trappelen om inzicht te geven in wat er allemaal in hun producten zit. Nu is op het etiket vermelden wat er in zit alleen nog verplicht voor dranken met minder dan 1,2% alcohol. Vóór alle etiketten van deze informatie voorzien zullen zijn, kan nog wel even duren. Bierbrouwers zoals Guinness en AB InBev laten trouwens al wel zien hoe het ook kan, daar staan de ingrediënten ook onverplicht al jaren op het etiket.

Om de consument, die toch een glaasje alcoholhoudende drank wil genieten, te helpen binnen de drankencategorie een 'gezondere' keuze te maken, heeft de Consumentenbond een infographic gemaakt. In één oogopslag is daarop te zien dat rode wijn meer calorieën bevat dan droge witte wijn: 123 om 100 calorieën. En dat in een glas rode wijn al gauw een klontje suiker zit - niet toegevoegd, maar als 'restsuiker' achtergebleven na de vergisting van de fruitsuikers uit de druiven tot alcohol. Een lekker glaasje Baileys? Lekker, maar ongezond, dankzij 2 suikerklontjes, 4 gram verzadigd vet en een calorietotaal van 150 calorieën. Wat de Consumentenbond ook laat zien, is dat er voor veel dranken tegenwoordig ook een alcoholvrije variant op de markt is. Dat scheelt een slok op een borrel in de calorieën.
  • Deel
Druk af