Perentelers waren boos op DIRK. De super zou onethisch stunten met een kilo superverse peren voor maar € 0,79. Hoe kan dat?

Op de social media was de verontwaardiging niet van de lucht. Hoe haalde DIRK het in zijn hoofd om zo te stunten met een product dat telers met bloed, zweet en tranen van hun bomen telen en daarna zorgvuldig oogsten om het mooi en lekker in de winkels te kunnen laten aankomen?

Ook eerlijke-prijzen-voor-boeren Tweede Kamerlid voor het CDA Jaco Geurts bemoeide zich met de discussie: "Als je dit soort advertenties ziet, hebben we nog een lange weg te gaan voor een eerlijk verdienmodel voor onze fruittelers, boeren en tuinders!"

Foodlog werd aangesproken door ZLTO. Ook wij moeten er iets van vinden.
Fruitteeltadviseur Wouter van Teeffelen stoort zich aan de toon van de reclame: "Die zit heel dicht tegen het schofferen van je leveranciers aan, zeker als PlanetProof de boel al op scherp zet."

Vandaag legt DIRK in een reactie op AGF uit. Van schofferen zou geen sprake zijn. Je moet gewoon de clou zien, zegt Algemeen directeur Marcel Huizing. Hij benadrukt dat het nooit zijn bedoeling is geweest om telers tekort te doen en dat iedereen in de handel geld moet kunnen verdienen. "Als wij een actie voeren met de laagste prijs", zegt hij, dan "doen we dat in samenwerking met onze telers, met wie we vaak langdurige relaties onderhouden en kijken we tevens wat we van ons eigen budget willen investeren in gezonde en lekkere voeding. Let wel, het gaat om klasse A-peren die met veel zorg zijn geteeld."

Maar als de reclame niet bedoeld was om te schofferen, hoe moeten we de relatie tussen versheid en prijs dan zien? Huizing: "De clou dat wij de prijs heel laag kunnen houden, is omdat we er heel veel van verkopen. Onze peren liggen zodoende nooit lang in de winkel en met zo'n actie zorgen wij ervoor dat we er heel veel van verkopen, dus dat ze altijd vers zijn. Vandaar dat je bij ons een verse peer herkent aan de laagste prijs."

Volgens Huizing komen de peren van een teler bij wie DIRK al jarenlang inkoopt. Die zou zelfs "heel gelukkig met deze actie" zijn.
  • Deel
Druk af