Op de social media was de verontwaardiging niet van de lucht. Hoe haalde DIRK het in zijn hoofd om zo te stunten met een product dat telers met bloed, zweet en tranen van hun bomen telen en daarna zorgvuldig oogsten om het mooi en lekker in de winkels te kunnen laten aankomen?
Ook eerlijke-prijzen-voor-boeren Tweede Kamerlid voor het CDA Jaco Geurts bemoeide zich met de discussie: "Als je dit soort advertenties ziet, hebben we nog een lange weg te gaan voor een eerlijk verdienmodel voor onze fruittelers, boeren en tuinders!"
Foodlog werd aangesproken door ZLTO. Ook wij moeten er iets van vinden.
Zo Dirk van de Broek, jullie hebben geen benul, hoeveel tijd en energie fruittelers een jaar lang in de teelt van o.a. Conference en Doyenné steken. Om een topproduct af te leveren aan ook uw supermarktketen. En dan zo’n reclame maken? Bedroevend en schande! pic.twitter.com/pG51OWfq6u
— jos de wit (@josdewit11) October 27, 2020
Dit lijkt ons geen toffe perenactie. @dirkvandenbroek supermarkten stunten met peren voor 79 cent/kg. Hopelijk wordt dit betaald uit eigen reclamekas en niet over de rug van de teler. #durftevragen @foodlog_nl @foodwatch_nl @AutoriteitCM @Consumentenbond pic.twitter.com/dgaoNpGVhe
— ZLTO (@ZLTO) November 1, 2020
Vandaag legt DIRK in een reactie op AGF uit. Van schofferen zou geen sprake zijn. Je moet gewoon de clou zien, zegt Algemeen directeur Marcel Huizing. Hij benadrukt dat het nooit zijn bedoeling is geweest om telers tekort te doen en dat iedereen in de handel geld moet kunnen verdienen. "Als wij een actie voeren met de laagste prijs", zegt hij, dan "doen we dat in samenwerking met onze telers, met wie we vaak langdurige relaties onderhouden en kijken we tevens wat we van ons eigen budget willen investeren in gezonde en lekkere voeding. Let wel, het gaat om klasse A-peren die met veel zorg zijn geteeld."
Maar als de reclame niet bedoeld was om te schofferen, hoe moeten we de relatie tussen versheid en prijs dan zien? Huizing: "De clou dat wij de prijs heel laag kunnen houden, is omdat we er heel veel van verkopen. Onze peren liggen zodoende nooit lang in de winkel en met zo'n actie zorgen wij ervoor dat we er heel veel van verkopen, dus dat ze altijd vers zijn. Vandaar dat je bij ons een verse peer herkent aan de laagste prijs."
Volgens Huizing komen de peren van een teler bij wie DIRK al jarenlang inkoopt. Die zou zelfs "heel gelukkig met deze actie" zijn.
Theo #16, de export naar Rusland was direct na de boycot een stuk minder maar ook weer niet helemaal stilgevallen naar Rusland door sluiproutes en wat extra kosten. De Volkskrant heeft vorig jaar of zo helemaal uitgeplozen hoe het kwam dat je in de supermarkten van Moskou toch nog volop Conference-peren kon vinden. Dat gaf natuurlijk onrust en wat onrust in Belarus helpt nu ook niet. Voor de fruithandel is het vinden van nieuwe markten voor hun peren altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan. Duitsland is veel meer Conference gaan eten. Ook in China en nog wat andere nieuwe bestemmingen. kun je wat Conference kopen. Ook in allerlei vreemde landen waar met goede inzet van Nederlandse ambtenaren en diplomaten importbarrières geslecht zijn. Alhoewel de exportcijfers naar de nieuwe bestemmingen heel en heel veel minder is dan ooit Nederland en België naar Rusland exporteerden, is dit wel goed nieuws. En net als bij heel veel emoties luwt de woede om zaken als de Rusland-boycot na verloop van tijd gewoon.
Perentelers waren ook zo boos op Wladimir Putin toen de peren zijn rijk niet langer in mochten. Is die woede al weggeëbd omdat ze via een andere route gaan? Of is die woede nog steeds omdat er geen andere route werd gevonden? Of werd de Russische afzet gecompenseerd door nieuwe- of uitbreidende bestaande afzetmarkten?
Gratis peren.
#13 Ik koester een enorme bewondering voor het geheugen van Nederlanders als het om lage prijzen gaat.
EJ dat zijn ze volgende week alweer vergeten.