Door verkeerde eetkeuzes krijgen we meer suiker binnen dan goed voor ons is. Dat ongewenste gedrag blijkt moeilijk te veranderen. Hoe maak je mensen zich bewuster van de invloed van suiker en de manieren om er minder van binnen te krijgen?
Naast alle onderzoeken over de suikertaks, ontdekt een nieuwe studie dat het plaatsen van waarschuwingen zoals op tabaksproducten ook kan helpen het gebruik van suikerrijke producten terug te dringen.
Waarschuwingslabels
Het onderzoek werd gepubliceerd in Pediatrics en laat zien dat ouders minder vaak dranken met veel suiker kopen als daar een label op staat dat duidelijk zegt dat het product bij kan dragen aan de ontwikkeling van obesitas, diabetes en tandbederf.
Aanvullend onderzoek toonde aan dat de labels bijdragen aan het inschatten door ouders van de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met een te hoge consumptie van deze dranken. Dat gold voor alle typen sociaal-economische en etnische achtergrond van de ouders.
Verandering koopgedrag
De resultaten van deze studie naar 'fout eten' komen overeen met studies die gedaan zijn naar de waarschuwingslabels op tabaksproducten. Ook daarvan is vastgesteld dat die de kennis van de consument rondom de gezondheidsrisico’s vergroten en daardoor mensen aanmoedigen het product niet meer te kopen. Uit het onderzoek bleek ook dat 75% van de deelnemers achter de invoering van dit soort labels staat.
Onderzoeker Christina Roberto van de University of Pennsylvania is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek: “We kunnen nu zeggen dat waarschuwingslabels de potentie hebben om ouders iets bij te brengen over de risico’s en motiveren om het koopgedrag van suikerrijke dranken te veranderen.”
Experiment Galileo: 30 dagen suiker
Een andere actie die mensen meer bewust moet maken van de invloed van suiker op het lichaam, komt van TV-presentator Manuel Venderbos. In het Nederlandse televisieprogramma Galileo gaat hij een maand lang alleen maar suikerrijke producten eten. Hij gaat op een dieet van snoep, koek en frisdrank. “In 30 dagen zal ik 30 kilo suiker eten. Dat eet een normaal mens in anderhalf jaar.” Galileo wordt vanaf 7 maart uitgezonden op RTL 5.
Fotocredits: 'Coca-Cola-Sprite-Fanta-Can__14647', Emilian Robert Vicol
Dit artikel afdrukken
Waarschuwingslabels
Het onderzoek werd gepubliceerd in Pediatrics en laat zien dat ouders minder vaak dranken met veel suiker kopen als daar een label op staat dat duidelijk zegt dat het product bij kan dragen aan de ontwikkeling van obesitas, diabetes en tandbederf.
We kunnen nu zeggen dat waarschuwingslabels de potentie hebben om ouders iets bij te brengen over de risico’s en motiveren om het koopgedrag van suikerrijke dranken te veranderenZestig procent van de ouders in het experiment kocht suikervrije dranken als daar geen label op staat. Als er een aanduiding van de hoeveelheid calorieën op het etiket staat, kocht 53% van de ouders de drank nog. Stond er een duidelijke waarschuwing op het etiket, dan koos nog maar 40% van de ouders voor het product.
Aanvullend onderzoek toonde aan dat de labels bijdragen aan het inschatten door ouders van de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met een te hoge consumptie van deze dranken. Dat gold voor alle typen sociaal-economische en etnische achtergrond van de ouders.
Verandering koopgedrag
De resultaten van deze studie naar 'fout eten' komen overeen met studies die gedaan zijn naar de waarschuwingslabels op tabaksproducten. Ook daarvan is vastgesteld dat die de kennis van de consument rondom de gezondheidsrisico’s vergroten en daardoor mensen aanmoedigen het product niet meer te kopen. Uit het onderzoek bleek ook dat 75% van de deelnemers achter de invoering van dit soort labels staat.
Onderzoeker Christina Roberto van de University of Pennsylvania is tevreden met de uitkomsten van het onderzoek: “We kunnen nu zeggen dat waarschuwingslabels de potentie hebben om ouders iets bij te brengen over de risico’s en motiveren om het koopgedrag van suikerrijke dranken te veranderen.”
Experiment Galileo: 30 dagen suiker
Een andere actie die mensen meer bewust moet maken van de invloed van suiker op het lichaam, komt van TV-presentator Manuel Venderbos. In het Nederlandse televisieprogramma Galileo gaat hij een maand lang alleen maar suikerrijke producten eten. Hij gaat op een dieet van snoep, koek en frisdrank. “In 30 dagen zal ik 30 kilo suiker eten. Dat eet een normaal mens in anderhalf jaar.” Galileo wordt vanaf 7 maart uitgezonden op RTL 5.
Fotocredits: 'Coca-Cola-Sprite-Fanta-Can__14647', Emilian Robert Vicol
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een dapper mens, die wel zijn eigen lichaam in de waagschaal stelt; hopenlijk/waarschijnlijk goed betaald.
Maar wel weer erg gericht op het sensationele vlak; gaat dit echt werken voor groepen die anders niet bereikt kunnen worden?
Dat betwijfel ik sterk.
Dus eigenlijk: 'Nada' wat mij betreft.