Een in omvang heel bescheiden maar, zo zeggen commentatoren, in opzet sterk en zorgvuldig uitgevoerd onderzoek toont overtuigend aan dat een ommetje na het eten je bloedsuikerspiegel verlaagt. De onderzoekers publiceerden hun resultaten in Diabetes Care.

Ze onderwierpen 10 oudere (boven de 60 jaar), verder gezonde proefpersonen met een nuchtere bloedsuikerspiegel van tussen de 105 and 125 mg/dL (dat is aan de bovenkant van het spectrum) aan drie testsessies. Tijdens iedere sessie verbleven de proefpersonen 48 uur in een zogenoemde 'whole-room calorimeter', een ruimte waarin iemands energieverbruik precies kan worden bijgehouden. De eerste dag was een controledag. Op de tweede dag wandelde de proefpersoon op een loopband, ofwel na iedere maaltijd 15 minuten, ofwel 45 minuten om 10.30 of 45 minuten om 16.30. Alle proefpersonen kregen hetzelfde te eten en te drinken en gedurende de hele test werden voortdurend de bloedsuikerspiegels bijgehouden.

Iedere inspanning verlaagde de bloedsuikerspiegels. Drie keer een kwartiertje stevig stappen na de maaltijden bleek effectiever in het verlagen van de bloedsuikerspiegel dan drie kwartier aan één stuk, of dat nu 's ochtends of 's middags plaatsvond. De grootste verrassing was echter dat het bewegen na de avondmaaltijd verreweg het meest effectief was. Omdat de avondmaaltijd meestal de hoofdmaaltijd is, veroorzaakt die een grote piek in het bloedsuikerniveau, die tot in de volgende morgen doorloopt. De avondwandeling bleek die piekvorming te verhinderen.

Zijn er nog meer argumenten zijn nodig? Plof na het eten niet meteen op de bank, maar maak even een ommetje. Een kwartiertje stevig de pas erin - en je profiteert van wat Le Figaro omschrijft als 'de ongelofelijke weldaad van het ommetje na het eten'.

Fotocredits: 'Walking', Auntie P

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken